Debatt

Grønt gress til klingende mynt

Den lille parken bak Majorstua kirke i Kirkeveien har vært en liten, grønn lunge i nabolaget i 90 år. Men nå skal den gi plass for biler – åtte parkeringsplasser.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Elias Christensen, Styreleder Boligsameiet Schøningsgate 41/Åsaveien 20

Rolf Vassdokken,Styreleder AS Kirkevang

Ellen Iversen, Styreleder A/S Kirkeveien 86/88

Vibeke Greni, Styreleder Fagerlyst AS

«Nå går vi fra byarealer til menneskearealer», sier byutviklingsbyråd Hanna Marcussen i Aftenposten 10. juni, i forbindelse med planene for å redusere biltrafikken.

Nær de viktigste kollektive knutepunktene, som Majorstua, burde forholdene ligge godt til rette for det. Men så er det ikke så enkelt likevel, viser det seg.

Den lille parken bak Majorstua kirke i Kirkeveien har vært en liten, grønn lunge i nabolaget i 90 år. Men nå skal den gi plass for biler – åtte parkeringsplasser.

Litt plen og noen busker blir det igjen. Men nå er det bilene som får overtaket. Det blir ikke lenger en trygg tumleplass for barn.

Kirkeparken er innrammet av to parallelle bygninger, kirken og en bygård, som til sammen utgjør et hele.

Slik må det også ha vært tenkt da dette kvartalet fikk sin utforming på 1920-tallet. Kirken fikk disponere arealet nesten helt inn til bygården. Resultatet ble vellykket, faktisk ganske vakkert.

Den lille parken brukes i dag både av voksne og barn som leker. Slik har det alltid vært. En gangvei har gått gjennom parken i alle fall siden 1937. Men nå vil kirken sette foten ned. Parkeringsplasser og profitt teller mer.

Dette går på tvers av byrådets erklærte politikk. Også for kirken burde dette være en fristelse som det bør være mulig å stå imot.

Majorstua kirke er ikke lenger i bruk som vanlig kirke. Lokalene leies ut. Og lokaler med tilgang på privat parkering er mer attraktive enn noen gang, særlig i sentrum.

Kirkens forretningsidé er å tjene penger på knappheten på heldags-parkeringsplasser. Derfor må plen og vegetasjon nå vike for asfalt og biler.

Kirken ser dessuten for seg at parkeringsplassene også kan leies ut til andre som vil betale.

Kirkens planer sjokkerer. Noen har trodd det dreier seg om en dårlig spøk.

Problemstillingen vil kanskje dukke opp andre steder i Oslo. Kirkelig Fellesråd vedtok i vinter at det skal utarbeides en strategi for å få mer penger ut av parkeringsplassene som det alt er mange av på kirkens grunn.

Prosjektet på Majorstua virker likevel noe for seg selv. Her er det snakk om å frata et trafikkutsatt nabolag en fredfull grønn plett – for å anlegge nye parkeringsplasser. Og dette i et område med bedre kollektivtilbud enn nesten noe annet sted i landet.

Vet alle i kirken, biskopen inkludert, hva som nå foregår? Og hva blir det igjen av byrådets troverdighet hvis en grønn lunge som har vært til glede for hele nabolaget i 90 år, nå overgis til bilene?

Kommunens rolle er tvetydig. Den har plikt til å bevilge penger til drift og vedlikehold av kirker. Hvis kirken får større inntekter fra parkering, kan bevilgningsbehovet kanskje reduseres.

Skjebnen til den lille parken bak Majorstua kirke kan bli avgjort av hvordan kirken oppfatter sitt samfunnsansvar og om byrådet virkelig mener noe med sin politikk.

Mer fra: Debatt