Samtidig tror jeg det kan være viktig at skolen får mulighet til å bli litt kjent med barnet i forkant, slik at skolen kan gi en god og tilpasset opplæring og tilrettelegging for den enkelte. Dette er en balanse vi ønsker å finne.
Derfor har vi nå på høring en revidert Oslostandard for samarbeid og sammenheng mellom barnehage, skole og AKS. Jeg tror alle foreldre og barn er spent foran første skoledag og om hvordan skolen vil ta imot en ny elev. Oslo har, som mange andre kommuner, i mange år hatt rutiner for å gi skolen informasjon om det enkelte barn i god tid før skolestart.
Det er viktig for oss å få mange og gode innspill på det høringsutkastet som nå ligger ute, slik at vi klarer å gi barna våre en best mulig overgang til skoleverdenen.
Før utarbeidelse av høringsutkastet ble det sendt ut en spørreundersøkelse til alle kommunens skoler og barnehager om hva de mener kan fjernes og hva som kan forsterkes i gjeldende rutiner. I tillegg har det vært dialog med og innspill fra en relativt stor referansegruppe med representanter fra foresatte, barnehager og skoler.
Jeg ser veldig frem til mange gode innspill fra ulike miljøer med kompetanse og erfaring fra barnehage og skole, og vil gjerne takke Greve for hennes bidrag. Disse uttalelsene skal vi gå nøye gjennom før vi sier oss fornøyd med en ny standard.