Debatt

Framtidsbyen

Buskerudbyen ba meg komme med forslag til hvordan Drammen bør bli. «Festival hver helg og brustein av godteri!» svarte jeg.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Nei da, jeg sa ikke det. Derimot kom jeg ganske raskt opp med følgende forslag:

1. Bilfri bykjerne. Biltransport i det hele må begrenses så mye som mulig i hele byen, men særlig konseptet bilfri by bør testes ut. Det betyr å stenge persontransport med bil ute av i sentrum, mens kollektiv, sykkel, bevegelseshemmede i bil (og andre med særlige helsehensyn), varetransport og drosjer, får kjøre. Det er sikkert andre særgrupper som bør få slippe til i indre by også, dette vet kanskje byplankontoret noe om. Helseeffektene og rushtidsgevinstene bør være store.

2. Sats på syklistene. En del er gjort, men manglende merking og brudd i sykkelveiene dukker opp på merkeligste vis slik det er nå. Har du for eksempel fått med deg at sykkelveiene suser forbi på hver side av busstoppene på Strømsø torg? Til nød er det noen som tror at merkingen i steinhellene betyr «her skal jeg gå», haha! Renner, kantstein, uklare trafikklyspremisser og så videre … Det er flere som kjenner seg igjen her, og en Anne beboer har lagt igjen følgende på Buskerudbyens nettside nå: «I en ideell verden legger man til rette for sykkelsti hver gang man lager ny vei. Sykkelstiene bør også merkes annerledes og bedre, like greit å male dem i en annen farge».

3.Grønne parker på alle parkeringsbygg. Når kjøpesentre som Strømsø Senter (for en trist makeover, forresten! Her bygger du midt i Norges største ny-giv-by, og så er den største nyvinningen din at du lar parkeringshuset regjere fronten enda mer enn før. Sukk. Men dét er ei anna pakke) og CC ble bygd om, hvorfor ikke la dem kompensere for noe av bilbruken de bidrar til? Binde CO2 og rense lufta for lokal forurensning; med trær og grønne tak. Gjør parken hyggelig med en kaffeskvett attpå, skal de se de til og med skaper nye, populære sted for kundene sine. Bør også gjelde alle store næringsbygg eller leilighetskompleks med parkering i kjelleren.

4. Få Snøgg tilbake! I gamle dager gikk det båt fra sentrum og ut til flere badeplasser i fjorden. I sesong vil jeg ha lørdagsbåt til et par badeplasser (Rødtangen, for eksempel) og lørdagsbuss til et par skiløypestartsteder (Landfalltjern ville jo dekket både ski og bading, for eksempel).

Fordi: Jobb, pendling, barnehage, handling, fritidsaktiviteter og skole, det er ikke alltid lett, men hvilke familieliv er helt lette? Det går an uten en bil per husstand. Litt samkjøring og hjelp fra andre og en taxi en gang i måneden gjør susen, er min erfaring, og jeg har barn og jobber vanligvis 120 prosent. Men den tingen jeg faktisk savner, og som også ville hatt en fin sosial effekt, er enklere tilgang på saltvann, og noen utvalgte steder i marka.

Seksåringen min hoppet rundt i hagen med fotballstrømpene på nå i helgen. Han klarte ikke helt den der baklengs-flipp-skruen men ga seg ikke med ballen, for, som han minnet meg på: «Alt er mulig, mamma! Så det er bare å øve på!»

Og jeg tenkte følgende i septembersola: Drammen klarte å rense den dømte elva. Vi dreiv eksosskyen fra Engene bort. Kan Drammen reise seg slik, ja da kommer ikke bare Kid til å lære seg fotballtriksene på null tid, da bør tida da grønne tak, badebusser og badebåter være lett å få til.

Det er ikke sånn at Buskerudbyen ringer meg sånn uten videre. Dette offentlige, litt papirknitrete bysamarbeidet som, så vidt jeg har forstått, skal samkjøre både organisatoriske og befolknings- og miljøutfordringer for trafikk i nedre Buskerud, inviterer til innspillsmøte denne uka. Det er jo fint. Vi kan alle levere ideer. Og siden jeg har skrevet om sykling og forurensning i avisen før, tenkte de jeg hadde noen på lager.

Jeg skal driste meg til å slenge med disse CRAZY forslagene også (det var ironi, de er ikke crazy i det hele tatt):

5. Fotgjengerbruer minst hver kilometer over alle veier med en viss kapasitet (sett grensa for eksempel ved 15.000 i døgnet). Med et voksende antall skolebarn helt ned til femogethalvt år på sentrumsskolene, burde det være et minimum at vi satser på trygge overganger over gater som Bj. Bjørnsons gate, Rozenkrantzgata, Konnerudgata, Engene, med flere.

6. Bompengering rundt Gulskogensenteret. Politikerne må dessuten snart tørre å søke botemidler på den ulegede skaden fra 80-tallet, da kjøpesentra ble lagt utenfor byene. Lei av å bare handle kaffe, interiør, klær og kebab i byen? Regulering så det svir på langdistansehandel, og subsidiering av den handelen vi sier vi vil ha. Og kom ikke her og prøv dere med at gratis parkering er eneste virkemiddel for å redde sentrum.

Vilkår for elbiler (så lenge det totale antall biler går ned), samkjøringspooler, bybane, flytplanlegging, rushtidsavgifter og så videre kan selvsagt også legges i potten. Dette regner jeg imidlertid andre har bedre oversikt over og sender inn.

Jeg er bare just another bekymra mor, en engasjert innbygger, og har ikke lest all verdens om byplanlegging og trafikkvekst. Men jeg synes selv jeg har noen helt lysende forslag, som lett kommer til å lønne seg i et langtidsperspektiv.

Mer fra: Debatt