Årets uovervinnelige fire: Sam Rockwell (fra venstre), Frances McDormand, Allison Janney og Gary Oldman med sine Oscar-    statuetter etter den 90. utdelingen av verdens viktigste filmpris i Hollywood. FOTO: FREDERIC J. BROWN/NTB SCANPIX

Årets uovervinnelige fire: Sam Rockwell (fra venstre), Frances McDormand, Allison Janney og Gary Oldman med sine Oscar- statuetter etter den 90. utdelingen av verdens viktigste filmpris i Hollywood. FOTO: FREDERIC J. BROWN/NTB SCANPIX

Vis bildetekst
Foto:

06-03-2018

Forutsigbare priser i politisk show

Det ble Guillermo del Toros store kveld, men Oscar 2018 vil først og fremst bli husket som den mest politiske i prisens 90 år lange historie.

Guillermo del Toros hyllest til monsterfilmene fra 50-tallet «The Shape of Water» – en moderne variant av historien om skjønnheten og udyret – vant de to største prisene under den 90. Oscar-utdelingen i Hollywood natt til mandag. Men høydepunktet, selve «the Oscar Moment» under showet, var da Frances McDormand ba alle de kvinnelige nominerte reise seg med henne da hun takket for prisen for «Three Billboards Outside Ebbing, Missouri». Da var det knapt et øye som var tørt i den store festsalen i Hollywood, hvor politikken, kampen for likestilling og mangfold, og oppreisning til Hollywoods kvinner preget hele utdelingen. At McDormand skulle vinne prisen var ventet, og det var vel heller ikke uventet at hun skulle holde den beste talen.

Nattas mest opplagte vinner var også den første som fikk statuetten i hendene, Sam Rockwell, også han for «Three Billboards Outside Ebbing, Missouri», som avsluttet en fin tale med å gi en takk til avdøde Philip Seymour Hoffman, og med det ble også filmkunsten satt i hovedsetet fra første stund. Prisen til Allison Janney som moren til Tonya Harding i «I, Tonya» er også uhyre fortjent. Kveldens første overraskelse kom for øvrig med prisen for Beste fremmedspråklige film. I den svenske leiren var skuffelsen enorm da det ble klart at chilenske «En fantastisk kvinne» snøt «The Square» for statuetten. med transseksuelle Daniela Vega som «En fantastisk kvinne» i Sebastian Lelios film, ble kjønnspolitikk og interseksualitet en naturlig del av et show som løftet fram viktigheten av å være seg selv i en tradisjonelt svært kjønnstradisjonell bransje.

De tunge prisene ble i det hele tatt favorittene tildel. Guillermo del Toro vant først regiprisen for «The Shape of Water», og så Beste film som kronen på verket for en historie som i bunn og grunn handler om fremmedfrykt og inkludering, om en stum rengjøringsarbeider som forelsker seg i et fiskemonster på et forskningssenter. Med to fagpriser i tillegg endte den med totalt fire priser. Gary Oldman var på samme vis som McDormand i sin kategori ikke mulig å komme utenom da prisen for beste mannlige skuespiller ble utdelt.

– Jeg har bodd i Amerika i lang tid, og jeg er dypt takknemlig for hva landet har gitt meg, et hjem, min familie og nå Oscar, sa britiske Oldman da han takket for statuetten for rollen som Winston Churchill i «Darkest Hour». Han ba hans snart 99 år gamle mor hjemme i England sette på kjelen, for nå kommer han til te og tar med seg Oscar.

Det var på forhånd ventet at årets Oscar-show skulle handle om mye mer enn bare filmene i seg selv. Kampanjene og arbeidet mot seksuell trakassering og maktmisbruk i Hollywood og i samfunnet for øvrig eksploderte etter avsløringene om Harvey Weinsteins systematiske misbruk av unge kvinner i bransjen. Samtidig står president Donald Trumps politikk lavt i kurs blant filmkunstnerne. Alt dette gjennomsyret både showvert Jimmie Kimmels introduksjoner og ulike aspekter av de mange andre talene i løpet av natten. Et av de sterkeste øyeblikkene sto prisutdeler og skuespiller Lupita Nyong’o for da hun fra scenen påpekte at hun var immigrant fra Kenya og Mexico og en drømmer, og på subtilt vis satte hun dermed søkelyset på Trumps iherdige forsøk på å oppheve tidligere president Obamas fredning av de såkalte DREAMers, immigranter som søker den samme lykken i USA som nettopp Nyong’o har oppnådd i Hollywood. Guillermo del Toro brukte sin tale da han vant regiprisen for «The Shape of Water» til å påpeke at også han i likhet med en rekke andre i Hollywood er immigrant. Slik tok Oscar-showet temperaturen på det sosiale og politiske USA akkurat nå.

De øvrige prisene falt noenlunde som ventet, hvorav «Dunkirk» endte opp som den store grossisten av tekniske priser. Veteranen James Ivory fikk fortjent manusprisen basert på en bok for «Call Me By Your Name», en film som mange håpet skulle vinne flere priser i løpet av natten. Prisen for beste originalmanus gikk til Jordan Peele og «Get Out», og på den måten ble to av årets beste filmer i hver sin ende av sjangerskalaen reddet av manusprisene hva Oscar-anerkjennelse gjelder.

Jimmie Kimmel ledet det hele med brodd og politisk teft, hvor han etter et spark til fjorårets konvoluttskandale da «La La Land» feilaktig ble utropt til vinner over «Moonlight», stakk hånda rett inn i vepsebolet som summet sterkt allerede idet stjernene var på vei inn i Dolby Theatre i Hollywood. For også den røde løperen glødet av samfunnsengasjement. Ja, det handlet også om å vise fram kjoler, men spørsmålene om dem var i stor grad forduftet til fordel for spørsmål om film og om Time’s Up- og metoo-kampanjene, som da Ashley Judd og Mira Sorvino fortalte om hva som fikk dem til å stå fram med sine historier om Weinstein. Og hvor fantastisk er det ikke å se hvordan «Black Panther» har banet vei for hvordan svarte filmskapere og såkalte «influencere» løftes fram, som om OscarSoWhite kun er et blekt minne.

Oscar er 90 år, og ifølge Jimmie Kimmel er Oscar den mest perfekte mannen fordi han ikke har noen penis. «Vi behøver flere som han denne byen», mente han, og satte dermed søkelyset på kampen mot seksuell trakassering fra første stund. Og da dokumentarprisen ble delt ut til «Icarus» som går inn i den russiske dopingskandalen, var det på tide å påpeke den generelle viktigheten av sannhet og fakta i en tid da «håpet sluttet i Det hvite hus sist onsdag», med den dobbeltbunnede referansen til Hope Hicks som sist uke var ferdig som president Donald Trumps kommunikasjonsdirektør. Slik ble Oscar 2018 en manifestering av de politiske viljen og de nye strømningene som for alltid vil endre en bransje som har våknet opp til en virkelighet som filmkunsten er blant de beste til å fange.


nyemeninger Meninger

Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!