Kultur

Forsvar det beste angrep for Hillary

Hillary Clinton har uttalt at hun vil ta en avgjørelse om 2016 mot slutten av året, men hun bør vente og annonsere sent. Hvorfor? Hva vil du gjort hvis du var valgkampsjef for en av motkandidatene?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Åpningen

Hillary Clintons presidentkampanje er i gang for fullt uansett om du liker det eller ikke. Ny bok, turne rundt i USA og intervjuer etter intervjuer indikerer at man forsøker å legge et grunnlag før en annonsering mot slutten av året eller tidlig neste år. Uansett hvordan tallene fra boksalget blir, har dette vært en god politisk strategi på grunn av at man får argumentert for de gode og negative aspektene før startskuddet til en presidentkampanje, hvor hun vil bli utsatt for angrep etter angrep fra republikanerne. Kampanjen kan legge tiden som utenriksminister bak seg hvor det også var flere negative hendelser. Det blir gammelt nytt. Det ideelle eksemplet er angrepene i Benghazi hvor Hillary Clinton ledet utenriksdepartementet. Noe som kan være forklaringen til at Clinton valgte å bli intervjuet av Greta Van Susteren og Bret Baier hos Fox News. Det meste vil bli tolket negativt uansett, men man minimerer skaden. Når alle stemmene er talt opp etter mellomvalget er også første del av annonseringen et sluttført kapittel. Hva nå? Når bør Hillary Clinton ta det endelige skrittet?

Sjakk

Det er ingen overraskelse for noen at Hillary Clinton er storfavoritt til å vinne den demokratiske nominasjonen. Hun er faktisk superfavoritt og ligger over 50 prosentpoeng foran resten av feltet. En tidlig annonsering kan gjøre at Clinton-kampanjen vil fryse feltet, men det vil alltid være flere kandidater som vil gjøre alt for å vinne, inkludert politiske angrep. Og etter en annonsering er hun fritt vilt for det republikanske partiet, Super PACs og de konservative mediene. Selvsagt vil dette også skje før en annonsering, men ikke i like utbredt grad. På bakgrunn av tallenes tale, og mange andre faktorer som økonomiske muskler, meget høy name recogniton og bred støtte i partiet, bør Clinton-kampanjen annonsere sent. Man setter alle de andre kampanjene i sjakk, og muligens sjakkmatt allerede før kampen om de første primærvelgerne har startet. Det er ingen mulighet for remi under en nominasjonskamp, hvis det ikke er det man kaller å bli visepresidentkandidat.

Mottrekk

Hva gjør en kandidat som brenner etter å bli verdens mektigste person og en valgkampsjef som ofrer hvert sekund for den store seieren på den politiske slagmarken hvis Clinton-kampanjen venter? Alle venter på Hillary, men ukjente kandidater trenger tid til å bygge en valgkamporganisasjon, samle inn nok penger og tilbringe nok tid i Iowa, New Hampshire og South Carolina hvor det ofte blir avgjort. I disse tre delstatene må man legge et grunnlag før supertirsdagen. Man må demonstrere at man kan vinne og er valgbar under selve presidentvalget. Potensielle kandidater som for eksempel Martin O’Malley (guvernør i Maryland), Andrew Cuomo (guvernør i New York) eller Brian Schweitzer (tidligere guvernør i Montana) må annonsere tidlig for å ha en sjanse til å bli anti-Hillary kandidaten å vinne nominasjonen slik Barack Obama klarte i 2008. Kan den perfekte stormen skje to ganger for Hillary Rodham Clinton? Tvilsomt, det er Hillarys nominasjon hvis hun ønsker den og annonseringen kan være avgjørende. I dette tilfellet er forsvar det beste angrep for Hillary Rodham Clinton.

Av Steinar Ottesen

Redaktør av www.politiskenyheter.no

Foto: Head Shots Photo

Mer fra: Kultur