Debatt

Forfulgt av annonser

De neste månedene kommer jeg til å få utallige annonsetilbud om flybilletter til Flesland, hotellopphold, opplevelser og restauranter i Bergen. Ganske sikkert vil jeg føle meg forfulgt av byen mellom de sju fjell på Facebook og i de nettavisene jeg besøker.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Jeg har nemlig vært i Bergen på jobb under Nordiske Mediedager denne uka. Reisen booket jeg på nettet. Det skulle jeg sikkert aldri ha gjort. Algoritmene virker å være konstant på etterskudd, og gir alltid tilbud om det jeg allerede har gjort, kjøpt eller besøkt. Nå blir det Bergen for alle penga helt til jeg har booket en reise et annet sted. Teknologien vet hva vi gjør og hvor vi har vært, men den klarer ikke å forutse hva vi vil kjøpe eller skal gjøre neste gang. Robotene skjønner ikke at fjorårets ferie neppe gjentas i år, og forstår heller ikke at innkjøp av vinterklær for fire måneder siden neppe medfører ønske om ullundertøy i mai.

Persontilpassede annonser er likevel kommet for å bli. De treffer utrolig målrettet mange ganger, og vi benytter oss av teknikken, forhåpentlig med hell for både lesere og annonsører, i Dagsavisen også. Når jeg får beskjed om å fylle på lageret med kontaktlinser til eldstejenta, bestille billetter til neste fotballkamp eller at det er på tide med service og EU-kontroll på bilen, er det ingen tvil om at det er til hjelp. Samtidig må jeg innrømme at jeg av og til blir sittende og fundere på hvor mye vi overvåkes på internett. Det er litt skremmende at nettrobotene fortsatt gir meg tilbud om restaurantbesøk eller rabatt i klesbutikker i akkurat den koselige lille gata i New York som jeg spaserte gjennom i april i fjor. Noen ganger har man kanskje lagt igjen mailadresse, mobilnummer eller kredittkortinformasjon i en lokal app. Andre ganger, som i mitt tilfelle, skyldes det at det ligger igjen en gammel informasjonskapsel på min mobiltelefon. Resultatet er uansett at storebror ser oss.

Før sommeren blir det imidlertid vanskeligere å plage oss med så gammel informasjon som den som gir meg tilbud i USA over ett år etter at jeg var der sist. 25. mai trer en ny personvernlov i kraft i EU. Fra 1. juli gjelder EU-forordningen i Norge også. Loven setter begrensninger på opplysninger som kan hentes inn, hvor lenge de kan lagres og hvordan de kan brukes. Alle virksomheter som samler inn personopplysninger må følge reglene, og for oss i mediebransjen har dette ført til ganske hektiske måneder. Kanskje har du allerede lagt merke til at Instagram, Twitter og Mark Zuckerbergs (bildet) Facebook i det siste har bedt deg godkjenne en rekke tjenester og lagring av data. Snart står den samme runden for tur fra norske mediebedrifter, oss i Dagsavisen-familien inkludert. For deg som leser og forbruker er det meningen at det skal bli til det bedre. God fredag!

Mer fra: Debatt