Debatt

Flyplassboomen

Mens vi diskuterer om vi skal ha én ny rullebane til på Gardermoen, bygges det tusen nye rundt i verden. Akkurat nå.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Spenn setebeltene, folkens! Utviklingen i verdens luftfart går i supersonisk fart. I fjor foretok vi 280 millioner flere flyturer enn året før, totalt 4,1 milliarder. Og innen 2036 spår ifølge Den internasjonale luftfartsorganisasjonen (IATA) at antallet nesten fordobles, til 7,8 milliarder. I årene framover skal det nemlig ifølge Centre for Aviation (CAPA) investeres minst 1,1 trillioner dollar i hundrevis av nye flyplasser og relaterte byggearbeider verden rundt – spesielt i folkerike områder som Stillehavsregionen i Asia, Midtøsten og Afrika.

Allerede neste år åpner Beijing Daxing International Airport, verdens største flyplass, med rundt 100 millioner passasjerer i året. Litt senere åpner en annen gigantflyplass i Chengdu, som vil ta 90 millioner. På kort tid har antallet flyplasser i Kina vokst til over 200, og innen 2020 skal antallet stige til 260, ifølge CAPA. Kina spås dermed å gå forbi USA som verdens største luftfartsmarked allerede i 2022, ifølge IATA. Antall flypassasjerer her antas å firedobles innen 2036, til 1,6 milliarder.

Hakk i hæl følger India, som IATA antar at vil passere Storbritannia, og bli verdens tredje største luftfartsmarked allerede i 2025. Landet planlegger nemlig å doble antall flyplasser, og bygge opptil 100 nye flyplasser i landet innen 2025. Da skal de ha kapasitet til å takle én milliard passasjerer i året. Det indiske luftfartsmarkedet er nemlig det som vokser aller hurtigst i verden. Både den indiske økonomien og den indiske middelklassen har nemlig vokst kraftig. Også i nabolandene kommer det flere store flyplasser og flere store utvidelser. Blant annet planlegges det hele 57 nye flyplasser i Indonesia og to i Kambodsja, og en ny 100 millioner passasjerers-flyplass i Fillippinene. I tillegg utvides en rekke hovedflyplasser i regionen til å ta imot mellom 60-90 millioner passasjerer og sekundærflyplasser står i kø for å avlaste sprengt kapasitet.

Midtøsten har heller ikke tenkt å gi opp sin posisjon som en perfekt «hub» mellom Asia, Afrika og Europa. Det kommer blant annet en ekstra flyplass i Dubai, som vil øke kapasiteten i lilleputtemiratet til 160 millioner i året – som dermed blir verdens største luftfartsknutepunkt. Men også i de andre naboemiratene bygges det og utvides så sanden skvetter. Blant annet ferdigstiller Abu Dhabi i 2020 sin nye megaterminal i 2019. Da skal flyplassen kunne ta 84 millioner reisende. Litt lenger nord får Saudi-Arabia snart også minst fire nye flyplasser, og Kuwait en ny hovedflyplass. Sultanatet Oman åpnet nylig den nye «stilleterminal», der roboter dirigerer passasjerene, mens flere nye terminaler er under bygging. Målet er å kunne takle 48 millioner passasjerer innen 2020.

Også i hele Afrika utvides det og bygges nytt for milliarder av dollar. En ny kjempeflyplass kommer også i Tunisia. På den andre siden av Atlanterhavet kommer en ny 68 millioners-flyplass Mexico By. I Europa er snart New Istanbul Airport i Tyrkia klar for åpning, med en kapasitet på 90 millioner passasjerer. Den er for øvrig tegnet av arkitektselskapet Nordic Office of Arcitecture, som også står bak Oslo Lufthavn, og vil bli verdens største – i utstrekning. Og kanskje, men bare kanskje, åpner endelig Berlins nye hovedflyplass i 2020. Ellers er det mest fornyelser og utvidelser av eksisterende flyplasser på menyen, ifølge CATA.

Her hjemme er det en ny flyplass på gang i Bodø, og så kommer nye Polarsirkelen flyplass på Helgeland. Og muligens en tredje rullebane på vei på Gardermoen. Bergen Lufthavn har akkurat åpnet en ny terminal. Og så har vi jo Scandinavian Mountains Airport, den vesle hybridflyplassen som bygges på grensen mellom det norske, «bærekraftsertifiserte» (!) reisemålet Trysil og den svenske skimagneten Sälen. Godt at Trysil er blitt så gode på sykling i den snøfrie perioden av året, forresten. Den kan nemlig bli kraftig forlenget i årene som kommer.

Mer fra: Debatt