Kultur

Flere lærere gjør en forskjell

Alle vet at læreren er den viktigste faktoren i skolehverdagen, ikke pc-er, moderne arkitektur eller avanserte valgfag.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Innlegget er skrevet sammen med Nicoline Bjerge Schie (Ap), Ulla Nordgarden (V) og Billy Taranger (KrF)

Forrige uke var saken om økt lærertetthet oppe i bystyret. Vi stemte for at Drammen kommune skal prioritere dette og søke staten om friske midler til flere lærere. Dessverre ble vårt forslag nedstemt av Høyre og Frp.

Vi forstår hvorfor lærere har engasjert seg i en nasjonal underskriftskampanje for å innføre en fast norm for antall elever per klasse. De får støtte både i forskningen, av Utdanningsforbundet og Elev­organisasjonen. Forskningen sier sågar at økt lærertetthet kan komme de faglig svake og minoritetsspråklige til gode. Dersom læreren endrer undervisningsstrategi og utnytter den merverdien færre elever i klassen har, vil følgelig økt lærertetthet bidra til å styrke lærer-elev-relasjonen og elevenes utvikling.

Det vi fikk høre i bystyret fra Høyre var at flere lærere ville koste såpass mye at det ikke rettferdiggjør prioriteringen. Vi er helt enige i at det vil koste noen millioner med flere lærere hvis vi innfører en fast norm for lærertetthet. Derfor ønsker vi heller ikke at vi tar midler fra andre viktige poster i kommunebudsjettet, men søker staten om friske midler. Alle vet at læreren er den viktigste faktoren i skolehverdagen, ikke pc-er, moderne arkitektur eller avanserte valgfag. Derfor vil vi prioritere flere lærere.

Publisert i Dagsavisen Fremtiden samme dag

Mer fra: Kultur