Debatt

Fake news bekjempes i skolen

God basiskunnskap, god dømmekraft, og evnen til kildekritikk er blant de viktigste redskapene vi har for å skille mellom sant og usant. Skolen har den viktigste rollen i bekjempelsen av fake news.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vi lever i en tid hvor tilgangen til informasjon er større enn noensinne i historien. Skal Norge beholde sin posisjon som en kunnskapsnasjon, er det avgjørende at skolene våre henger med i den raske utviklingen verden går gjennom.

I vår tid kan informasjon bli laget og spredt gjennom en enhet vi har i lommen. Alle kan produsere informasjon og alle kan lese den. En viktig oppgave for lærerne våre blir derfor å lære elevene å vurdere hvilke kilder som er best egnet for å finne fram til det man trenger, samt lære elevene å sortere informasjonen.

Elever er flinke til å finne fram til informasjonen de trenger på internett, men det er noen klare utfordringer knyttet til å vurdere hvilke kilder som er troverdige. Det skriver Simen Spurkland og Marte Blikstad-Balas i en artikkel publisert i Utdanningsforbundets blad, Bedre skole nr. 2. 2016, med tittelen «Digitalisering av skolen: De største utfordringene». For å si det litt enkelt. Elevene trenger ikke veiledning i hvordan de skal slå på en PC, men gode verktøy til å vurdere hvorvidt informasjonen de finner gjennom Google eller Facebook er sann.

Læreren skal gi elevene en basiskompetanse som gjør dem i stand til å få mest mulig ut av de digitale ferdighetene hver enkelt elev sitter med. Digitale ferdigheter lærer i seg selv ikke elevene å oppdage fake news, men kildekritikk gjør derimot det.

Dagens barn og unge er født inn i en digital verden, og er gode brukere av digital teknologi. Vi lever i en ny tid som krever at skolene omstiller seg, og omstiller seg raskt. Derfor har Raymond Johansen-byrådet lagt fram en strategi for læringsteknologi i Osloskolen. Strategien skal sikre bedre pedagogisk bruk av læringsteknologi, utvikle ny læringsteknologi basert på skolenes behov, og øke kunnskapen om læringsteknologi. Johansen-byrådet har også satt nye mål for Osloskolen; Skolen skal utvikle elevenes evne til å skape, tenke kritisk, forstå, lære og utforske på tvers av fag. Dette er mål og planer som vil skape en mer fremtidsrettet skole.

Mer fra: Debatt