Nyheter

Facebook holder hemmelig hvem som står bak politiske annonser

Facebook angriper demokratiet ved å selge politiske annonser ... UTEN å ville fortelle hvor pengene kommer fra. - DA blir det nødvendig med lovregulering av MYNDIGHETENE. Og etikk-krav fra BRUKERNE.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

UK står på hodet i disse Brexit-dager.

Statsminister May's forslag til avtale med EU forkastes ... igjen og igjen.

Andre forslag stemmes det over i Underhuset ... noen få stemmer avgjør.

I denne settingen er det dukket opp påfallende mye Faceboook-annonser om det enkelte parlamentsmedlem  ... til velgerne i deres enmannskretser.

Velgerne bes påvirke sine MP-er ... spesielt pågående er annonser som krever "Hard Brexit". - Og MYE penger brukes til slike annonser ...

Myndighetene i UK krever svar av Facebook om hvem som står bak ... og hvor pengene Facebook mottar for annonseringen ... hvor disse pengene kommer fra.

Facebook vil ikke opplyse dette:

"The House of Commons digital, culture, media and sport select committee, which has led the way on investigating online disinformation, has repeatedly called for Facebook to reveal the identities of those who were funding Mainstream Network, suggesting they crossed an ethical line.

“I believe there is a strong public interest in understanding who is behind the Mainstream Network, and that this information should be published,” the committee’s chairman, Damian Collins, said last month after Facebook refused to identify the individuals behind the page."

(The Guardian 3. april 2019)

Facebook nekter å gi opplysninger om bakmennene.

Og om hvor alle pengene kommer fra ... de som vil annonsere for hard Brexit ... eller motsatt.

Her er det  nok pengene som teller.

Tenk å ha en annonseplattform der "varen" drar inn DOBBELT med annonser ... både FOR og MOT!

Facebook ser nok at politiske saker kan være dobbelt så lønnsomt som normalt.

Og da trumfer profitt etikk.

Men dette kommer ikke Facebook til å komme unna med.

UK jobber med nye lover:

"People should have a right to know who is targeting them with political advertisements and why. That is why the committee had called for a change in the law to outlaw these kind of dark adverts from secret campaigns," he said." (Damian Collins, The Guardian 3. april 2019)

Samme er på gang i Canada.

Der skal det være valg i høst ... og myndighetene er i dialog med Facebook, Twitter og Google.

Men det går så tregt at:

"Canada may regulate social media companies to avoid election meddling
Firms are not doing enough to combat potential interference, minister said"

(The Guardian 8. april 2019)

Og det er dette som blir konklusjonen.

Disse selskapene beskytter sine inntekter mest mulig.

Selv om det går ut over demokratiet.

Da må det LOV-regulering til ... fra myndighetene.

Og vedvarende oppmerksomhet om selskapenes etikk ... fra brukerne.

Skudeneshavn    8. april 2019

Jan Marton Jensen

Mer fra: Nyheter