UK står på hodet i disse Brexit-dager.
Statsminister May's forslag til avtale med EU forkastes ... igjen og igjen.
Andre forslag stemmes det over i Underhuset ... noen få stemmer avgjør.
I denne settingen er det dukket opp påfallende mye Faceboook-annonser om det enkelte parlamentsmedlem ... til velgerne i deres enmannskretser.
Velgerne bes påvirke sine MP-er ... spesielt pågående er annonser som krever "Hard Brexit". - Og MYE penger brukes til slike annonser ...
Myndighetene i UK krever svar av Facebook om hvem som står bak ... og hvor pengene Facebook mottar for annonseringen ... hvor disse pengene kommer fra.
Facebook vil ikke opplyse dette:
"The House of Commons digital, culture, media and sport select committee, which has led the way on investigating online disinformation, has repeatedly called for Facebook to reveal the identities of those who were funding Mainstream Network, suggesting they crossed an ethical line.
(The Guardian 3. april 2019)
Facebook nekter å gi opplysninger om bakmennene.
Og om hvor alle pengene kommer fra ... de som vil annonsere for hard Brexit ... eller motsatt.
Her er det nok pengene som teller.
Tenk å ha en annonseplattform der "varen" drar inn DOBBELT med annonser ... både FOR og MOT!
Facebook ser nok at politiske saker kan være dobbelt så lønnsomt som normalt.
Og da trumfer profitt etikk.
Men dette kommer ikke Facebook til å komme unna med.
UK jobber med nye lover:
"People should have a right to know who is targeting them with political advertisements and why. That is why the committee had called for a change in the law to outlaw these kind of dark adverts from secret campaigns," he said." (Damian Collins, The Guardian 3. april 2019)
Samme er på gang i Canada.
Der skal det være valg i høst ... og myndighetene er i dialog med Facebook, Twitter og Google.
Men det går så tregt at:
(The Guardian 8. april 2019)
Og det er dette som blir konklusjonen.
Disse selskapene beskytter sine inntekter mest mulig.
Selv om det går ut over demokratiet.
Da må det LOV-regulering til ... fra myndighetene.
Og vedvarende oppmerksomhet om selskapenes etikk ... fra brukerne.
Skudeneshavn 8. april 2019
Jan Marton Jensen