Innlegget er signert av: Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, Jon-Richard Haugen, fungerende generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen, Frode Jahren, generalsekretær i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, Tove Gundersen, generalsekretær i Rådet for Psykisk Helse og Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet
Det var helsebyråd for Oslo, Tone Tellevik Dahl, som nylig sa hun vil vurdere å forby reklameplakater som frister oss med usunn mat når vi reiser kollektivt. Dette er et forslag som fortjener å bli tatt seriøst av flere grunner.
For det første, reklame virker. Å begrense markedsføring av usunn mat og drikke, er av Verdens helseorganisasjon og de fremste internasjonale ekspertene på feltet, omtalt som et av de mest kostnadseffektive tiltakene for å forebygge overvekt og fedme. Sju av ti nordmenn er overvektige eller har fedme. Akkurat som på miljø- og klimaområdet, må vi ta i bruk nye og mer kraftfulle tiltak for å klare å snu trenden, som har enorme samfunnsmessige kostnader.
At Oslo kommune ønsker å bruke sin eiendom og sine flater i det offentlige rom til å bevege samfunnet i en sunnere retning, viser derfor handlekraft.
OsloMet/SIFO har uttalt at reklame for usunn mat i det offentlige rom ikke er noe stort problem, men så langt vi kan se, har ikke forskningsinstituttet kartlagt denne typen reklame. All reklame som vi eksponeres for, enten det er i det offentlige rom, på TV, kino eller i sosiale medier, er noe som påvirker oss.
I London og Amsterdam er reklameforbudet ett av flere offensive tiltak for å ta tak i problemene med overvekt og fedme hos barn og ungdom. At Oslo kommune nå vurderer å følge etter, er det all grunn til å være positiv til.