Debatt

Et forslag som må tas seriøst

Reklame for usunn mat på trikken kan bli forbudt.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Innlegget er signert av: Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, Jon-Richard Haugen, fungerende generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen, Frode Jahren, generalsekretær i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, Tove Gundersen, generalsekretær i Rådet for Psykisk Helse og Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet

Det var helsebyråd for Oslo, Tone Tellevik Dahl, som nylig sa hun vil vurdere å forby reklameplakater som frister oss med usunn mat når vi reiser kollektivt. Dette er et forslag som fortjener å bli tatt seriøst av flere grunner.

For det første, reklame virker. Å begrense markedsføring av usunn mat og drikke, er av Verdens helseorganisasjon og de fremste internasjonale ekspertene på feltet, omtalt som et av de mest kostnadseffektive tiltakene for å forebygge overvekt og fedme. Sju av ti nordmenn er overvektige eller har fedme. Akkurat som på miljø- og klimaområdet, må vi ta i bruk nye og mer kraftfulle tiltak for å klare å snu trenden, som har enorme samfunnsmessige kostnader.

At Oslo kommune ønsker å bruke sin eiendom og sine flater i det offentlige rom til å bevege samfunnet i en sunnere retning, viser derfor handlekraft.

OsloMet/SIFO har uttalt at reklame for usunn mat i det offentlige rom ikke er noe stort problem, men så langt vi kan se, har ikke forskningsinstituttet kartlagt denne typen reklame. All reklame som vi eksponeres for, enten det er i det offentlige rom, på TV, kino eller i sosiale medier, er noe som påvirker oss.

I London og Amsterdam er reklameforbudet ett av flere offensive tiltak for å ta tak i problemene med overvekt og fedme hos barn og ungdom. At Oslo kommune nå vurderer å følge etter, er det all grunn til å være positiv til.

Mer fra: Debatt