Nyheter

Er effektiv barnehagedrift til det beste for barna?

«Effektiv barnehagedrift» handler ofte om færre ansatte, lavere kompetanse og mindre ledelse.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det er stor sannsynlighet for at en bemanningsnorm for barnehager kommer til å vedtas i Stortinget 31. mai. Et uttalt mål er høyere og jevnere barnehagekvalitet på tvers av kommuner og barnehager. Et ikke fullt så uttalt mål er å begrense muligheten for å hente ut profitt fra barnehagesektoren.

PBL (Private Barnehagers Landsforbund) og KS påpeker at den foreslåtte bemanningsnormen er underfinansiert, og at barnehager risikerer å måtte legge ned hvis det ikke følger penger med normen. Hvordan kan dette henge sammen?

Inntektene til en privat barnehage er gitt; tilskudd per barn fra kommunen er basert på kommunens egne barnehagekostnader, og foreldrebetaling, definert av en makspris. Dersom kommunen sparer penger på effektiv barnehagedrift, blir det lavere tilskudd til de private barnehagene i kommunen.

Ca. 80 % av en barnehages utgifter er personalkostnader. Det er ved å øke antall barn eller kutte i personalkostnader at man kan hente ut de største gevinstene. Dette kan gjøres ved å redusere antall ansatte, redusere andel ansatte med barnehagelærerutdannelse, gi én leder ansvar for to eller flere barnehager, eller kutte i vikarkostnader. Manglende regulering har gjort det mulig for både kommunale og private barnehager å effektivisere barnehagedriften – på bekostning av barna. Som Aftenposten har skrevet om de siste ukene gir dette også rom for profitt.

Både og, ikke enten eller!

Den foreslåtte bemanningsnormen skal bidra til en høyere og jevnere bemanning i norske barnehager. Det er etterlengtet! Men hvis det ikke følger penger med denne normen, vil ikke normen nødvendigvis medføre høyere barnehagekvalitet.

Den ideelle barnehagestiftelsen Kanvas har forskuttert det nasjonale målet om 50 % andel barnehagelærere. Vi har minimum én tilstedeværende leder i hver barnehage, vi setter inn vikar ved behov, og vi har et vaktmesterteam som sørger for vedlikehold av barnehagene. I tillegg bidrar vi til å utvikle sektoren gjennom forskning og utvikling. På mange av disse områdene overoppfyller vi kvalitetskrav sammenliknet med de kommunene vi er etablert i.

For å få dette til å gå rundt økonomisk, har Kanvas i dag en litt lavere bemanning enn ny norm krever. Dersom tilskuddene ikke øker når bemanningsnormen innføres, må vi eventuelt finansiere bemanningsnormen ved å redusere kvaliteten på andre områder. Vi ønsker ikke å si opp styrere og barnehagelærere for å få råd til å ansette flere medarbeidere. Det vil være stikk i strid med intensjonene i ny rammeplan og øvrige nasjonale føringer, og det kan ikke være en ønsket konsekvens av bemanningsnormen. Derfor ber Kanvas om klare føringer fra Kunnskapsdepartementet på hvordan dette skal løses i praksis.

Når målet er høyere og jevnere kvalitet i norske barnehager, må vi sørge for at den foreslåtte bemanningsnormen bidrar til nettopp det. Da må det følge penger med normen.

Mer fra: Nyheter