Torbjørn Røe Isaksen presenterte den 13. april stortingsmeldingen Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet. Den har mange omfattende punkter. Jeg vil se på ett viktig felt, og tar som utgangspunkt at verden fattet en viktig avgjørelse 28. september 2015. FN vedtok 17 nye hovedmål, og flere andre delmål, som skal sikre verden en bærekraftig utvikling. Det er selvsagt ikke første gang FN, og vi, går inn for altomfattende målsettinger. Det nye, føler jeg, er at denne gangen omfatter målene både økologiske, sosiale og økonomiske spørsmål. Sett i helhet. Dette forplikter alle verdens land, inkludert Norge, til å følge opp med nasjonale handlingsplaner.
«Å sikre, innen 2030, at alle tilegner seg de kunnskaper og ferdigheter som trengs for å fremme bærekraftig utvikling, herunder gjennom blant annet utdanning for bærekraftig utvikling og bærekraftig livsstil, menneskerettigheter, likestilling, fremme en kultur for fred og ikkevold, globalt medborgerskap og verdsettelse av kulturelt mangfold og av kulturens bidrag til bærekraftig utvikling.»
FN’s bærekraftsmål representerer en løsning som krever politisk vilje og et bredt folkelig engasjement. Vi er den første generasjonen som kan utrydde fattigdom og den siste som kan gjøre noe med klimaendringene.
Utdanning for bærekraftig utvikling må derfor gjennomsyre alle relevante fag slik at det skapes en gjennomgående helhet i opplæringen. Nå kan dette bli virkelighet.
Stortingsmeldingen skal nå behandles av Stortinget. Det vil være mange ting å diskutere og å sette spørsmålstegn ved. Det er ikke mitt anliggende her. Men når det gjelder tema utdanning for bærekraftig utvikling ser det ut til at vi er på rett vei. Derfor: Gratulerer med et godt stykke arbeid, Røe Isaksen. Kanskje du er den i ditt kollegium som bør bære tittelen Bærekraftsminister?