Debatt

Det rakner for Solvik-Olsen

Samferdselsministeren kan vente seg et ublidt møte med Stortinget.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Høyresidens samferdselspolitiske helt, Ketil Solvik-Olsen fra Frp, har etter fem år som samferdselsminister mistet grepet. Han lovet raskere veibygging og bedre togtilbud. Dagens Næringsliv oppsummerte i går at flere av Solvik- Olsens prosjekter ikke går på skinner.

Det gjelder blant annet E39 vestover fra Kristiansand som ligger etter skjemaet. Solvik-Olsens drøm om at konkurranseutsetting skulle få fart på jernbaneutbyggingen er blitt et mareritt. På Sørlandsbanen er konkurransen utsatt. Follobanen når ikke fram i tide på grunn av konkurs. Løftet om bedre bompengeinnkreving for å redusere utgiftene for bilistene og å få mer penger til vei, holder ikke.

Det verste er likevel at selve juvelen i jernbanesatsingen, InterCity-prosjektet på Østlandet, vil bli utsatt hvis Bane Nor får det som de vil. Det får de sikkert. Bane Nor er en viktig brikke i Solvik-Olsens jernbanereform. Reformen skulle gjøre det enklere og mer effektivt å bygge jernbane i Norge. Bane Nor har regnet seg fram til at InterCity-jernbanen som Stortinget har vedtatt skal bygges, må utsettes med mange år. Regjeringen har ikke avsatt nok penger til å gjennomføre prosjektet. Selskapet er også i tvil om det har den kompetansen som trengs.

Norsk jernbane kommer dårlig ut sammenlignet med jernbanen i mange andre land. På lederplass i går kalte Aftenposten det en skandale at det skal bli mye verre i tida som kommer.

Samferdselsministeren kan vente seg et ublidt møte med Stortinget. Det er ikke mer enn åtte måneder siden Stortinget vedtok Nasjonal transportplan (NTP). I valgkampen ble planen skrytt opp i skyene av samferdselsministeren. Det sto ikke skrevet i planen, heller ikke med liten skrift, at InterCity-prosjektet kunne bli utsatt med mange år. Først nå, etter valget, kommer det for en dag at regjeringen og samferdselsministeren ikke hadde dekning for løftene om raskere veibygging og bedre togtilbud.

Mer fra: Debatt