14-09-2012

Den store reklamef esten

Oslo Bokfestival ønsker å framstå som et kulturarrangement. Men egentlig er den et eneste langt reklameinnslag.

«Mer enn 200 arrangementer! Over 200 forfattere! Gratis festival!» Ved første øyekast virker Oslo Bokfestival, som arrangeres fra i dag, fantastisk. En tredagers mulighet til å sortere litt i bokjungelen, blant de langt mer enn 200 bøkene som allerede er ute eller kommer senere i år. Høre en forfatter fortelle og muligens sikre seg en autograf av en personlig favoritt. Kanskje lære noe nytt på sakbokarrangementer om alt fra sushilaging til DDR-historie eller treffe en ekte sportshelt kjent fra TV. Ungene kan også få sitt, og kanskje dukker det opp et eller annet «gratis» boknett til den som handler for så og så mye i tillegg.

For her er det lagt opp til handel. På Norli og Tanum og Ark, i telt og i ordentlige butikker. Palle på palle med årets bøker ligger stablet og dandert, klare til å bli med deg hjem til sofakroken eller julegavelageret. På fredag, lørdag og - for anledningen - søndag.

At de ansatte i bokhandlene ikke har lyst å måtte jobbe på søndagen og har sendt klage via sin fagforening, er visst ikke så farlig. Fylkesmannen ga dispensasjon for å holde søndagsåpne butikker, og Fornyingsdepartementet har så langt ikke ferdigbehandlet anken fra butikkarbeiderne. I fjor høst sa departementet at det ikke ville gitt dispensasjon for søndagsarbeid. Festivalen var da allerede ferdigavviklet, men departementet skriver i sin vurdering at deres ståsted burde ha betydning for årets festival. Men niks. Dette kjente festivalledelsen visstnok ikke til, hevder de, og bestilte igjen søndagsarbeid av motvillige ansatte. Valget mellom penger og folk er lett. Det blir penger igjen.

Da fylkesmannen bestemte seg for å la bokhandlerne holde søndagsåpent, var begrunnelsen at «Fylkesmannen legger til grunn at Oslo bokfestival er en stor kulturmønstring med svært mange besøkende». Men det er der fylkesmannen går feil. For Oslo Bokfestival er ingen «kulturmønstring». Det er ingen idealistisk happening der engasjerte, litteraturglade mennesker har gått sammen for å vise fram ukjente forfattere og nye og gamle bøker de mener er spesielt gode eller spesielt viktige.

Det er en ett hundre prosent kommersiell salgsfestival. En tredagers lanseringsfest hvor forlagenes markedsavdelinger har all regi, i samarbeid med den like salgsfikserte Bokklubben. Her råder kun ett utvelgelseskriterium: Salg av bok, helst årets til fullpris. Forfatterne er ikke valgt ut fordi de er best, eller viktigst, eller har skrevet bøker som vil bli stående som klassikere. Ei heller fordi de har stort å si utover «jeg har skrevet en ny bok». På Oslo Bokfestival er det nettopp det de er forventet å si. «Jeg er produsenten, her er produktet, vær så god kjøp!»

Det er betegnende at av de 13 forfatterne som er ramset opp på det trykte programmets forside, er det:

* to TV-kjendiser (Linda «Norsk attraksjon» Eide og Petter «Typisk norsk» Schjerven)

* fire norske krimforfattere

* en bestselgende krigshistoriker (Antony «Stalingrad» Beevor)

* to utenlandske damebokforfattere

* og kun fire forfattere av «vanlig» skjønnlitteratur.

Da Norsk Litteraturfestival på Lillehammer i vår lanserte sitt program, kritiserte jeg det for å være uambisiøst og pludrete. For manglende kritisk sans og for lanseringskåthet. Men på Lillehammer hadde de i det minste invitert et par forfattere som verken var bokaktuelle eller spesielt lettsolgte, men som likevel er interessante på andre vis. En aldrende koreansk poet, for eksempel, eller en tilsvarende syrisk. De hadde dessuten et tema de prøvde å se noe av litteraturen opp mot, selv om det bare var sånn middels vellykket.

Oslo Bokfestival mangler alt dette. Her er alt koselig: hyggelige intervjuer, hyggelige opplesninger og hyggelig «skjønnlitterær speeddating», der 20 forfattere får et par minutter for å presentere boka si. Som i TV-reklamen, som også presenterer flest mulig nye produkter på færrest mulig sekunder, med aktualitet heller enn kvalitet som hovedkriterium.

Det eneste på Oslo Bokfestival som minner om idealisme, er bruken av frivillige, altså gratis arbeidskraft. Mot en del timers innsats får man ifølge festivalens nettside en «eksklusiv t-skjorte, bokpakke, praksis innen kulturarbeid og garantert en fin helg». At man dessuten får bruke fritida si til å fylle kommersielle bedrifter, alias forlagenes, lommer, står det merkelig nok ingenting om.

Dersom du likevel har lyst å ta turen, velg dette:

Fredag kl. 19 på Blå: Danske Claus Beck-Nielsen er en underlig skrue som har gjort hele livet sitt til en slags performance i og utenfor boksidene.

Fredag kl. 20 på Sehesteds plass: Nordisk Råd-prisvinner Merethe Lindstrøm samtaler med Herbjørg Wassmo. To klare stemmer.

Lørdag kl. 13 på Festivaluniversitetet: Journalist Maria Berg Reinertsen er en morsom kåsør. Denne gangen handler det om finanskrisen. Hvor ble den av?

Lørdag kl. 16.15 på Hovedscenen i Spikersuppa: Vigdis Hjorth samtaler med danske Hanne-Vibeke Holst. Kule damer, begge to.

Lørdag kl. 18.30 på Victoria Jazzscene: Ragnar Hovland fyller 60 og feires med opplesning og musikk.

Lørdag kl. 21 på Hovedscenen: Førvisning av Sara Johnsens nye film, «Uskyld».

Søndag kl. 15.15 på Hovedscenen: Svenske Linda Boström Knausgård møter alltid like interessante Trude Marstein under overskriften «familie».

... og styr unna dette:

* Alle barnebokarrangementene. Med mindre du er ekstremt god til å motstå heftig kjøpepress, kommer avkommet garantert til å mase seg til et lass halvdårlige bøker og ubrukelige spinoff-produkter på sin vei gjennom den hyperkommerse bokhandelbobla arrangementene «tilfeldigvis» åpner utgangsdøra mot.


Internasjonalen Arne Strand Radikale Røster Redaksjonens utvalgte innlegg Perspektiv Publisert på Dagsavisens debattsider samme dag. Blåmandag Grønn hverdag Publisert i Dagsavisens papirutgave samme dag. Ille til mote Anders Heger Diskuter nå Hege Ulstein Espen S. H. Rusdal Ivar A. Iversen Utvalgte innlegg Reidar Sollie Halvor Finess Tretvoll Henvisning 1 Henvisning 2 Cancun Til Dagsavisen.no Refleks Selvbilder Global Voldtekt Dagens leder

Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!