Debatt

Debatten om framtidens barnevern ønskes velkommen

Det er høyst besynderlig at ikke samfunnet stiller større krav til kompetansen til dem som jobber med de mest sårbare barna. Det har vi barnevernspedagogene påpekt lenge.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vi er helt avhengig av at journalister som Anki Gerhardsen (i Aftenposten 30.11. og 6.12.) er med på å løfte debatten om hvordan fremtidens barnevern skal rigges. Det kan ikke overlates alene til barnevernet. Likevel er det viktig å nyansere det bildet hun tegner.

Barnevernet består ikke utelukkende av uerfarne 20-åringer. I barnevernet som andre plasser er det viktig å ha et sammensatt fagmiljø med nyutdannede som ser med nye øyne på dagens barnevern og de som har stått lenge i arbeid og høstet verdifulle erfaringer. For å lykkes med det trenger vi god tilrettelegging, oppfølging og utviklingsmuligheter. Det er et arbeidsgiveransvar som må løftes frem og tas på alvor særlig i dette feltet.

Dette stilles stadig større faglige krav til barnevernets ansatte. Samtidig har samfunnets forventninger til hvilke oppgaver barnevernet kan løse økt med årene. Derfor tar også svært mange barnevernspedagoger etter-  og videreutdanninger. Men; samfunnet overlater til oss enkeltpersoner å vurdere hvilken kompetanse barnevernet skal få tilført. Jeg mener det er et samfunnsansvar å definere hvilken kompetanse en ansatt i barnevernet må ha. Derfor er det behov for å innføre klare kompetansekrav. Fremtidens barnevern trenger barnevernspedagoger med mer utdanning enn dagens treårige bachelorutdanning. Gerhardsen har helt rett i at vi som samfunn ikke kan slå oss til ro før utdanningen er styrket og kompetansekravene er innført.

Vi vet at utdanningene ved de 11 utdanningsstedene for barnevernspedagoger er svært ulike. De organiserer studie ulikt, organiserer praksis ulikt og de vektlegger faglige perspektiver ulikt. Når Gerhardsen er opptatt av at markedet styrer inntaket til studie er jeg likevel mer opptatt av hvordan vi sikrer det faglige utbyttet.  Det er avgjørende for at vi skal være sikre på at en barnevernspedagogskompetanse er tilnærmet lik uavhengig av hvilken utdanningsinstitusjon man utdannes ved.

Barnevernspedagogene i Akademikerforbundet (BiA) mener at fremtidens barnevern trenger nye løsninger og nye verktøy. Deriblant en fagintegrert 5-årig barnevernspedagogutdanning som sikrer mer praksis, en mer klinisk tilnærming, men som også evner å gå i dybden på helt sentrale temaer. Det som er nyttig nå, er at også journalister oppfordrer utdanningsmyndighetene til å gi utdanningene av barnevernspedagoger et skikkelig løft.

Barne- og likestillingsdepartementet har bedt Bufdir utrede kompetansebehovet i barnevernet. Her mener vi det er avgjørende å løfte grunnutdanningene fremfor å forsøke å presse mer "kaviar inn i tuben". Her ligger ansvaret hos direktoratet og kunnskapsdepartementet, ikke utdanningsstedene selv.

Jeg er ikke redd for kritikken Gerhardsen fremmer, tvert i mot hilser jeg den hjertelig velkommen. Jeg oppfatter den som en systemkritikk. Og denne kritikken er vi helt avhengig av om vi skal kunne få til endringer.

Mer fra: Debatt