Debatt

Bompenger og sentrumsutvikling henger ikke sammen

At en bomring vil «ta livet av sentrum» er en monumental stråmann jeg er mektig lei av.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Aller først – dette innlegget er IKKE et forsøk på å bagatellisere innvirkningen bompenger vil ha på lommeboka til folk flest, og at det rammer flatt og usosialt. Det er ingen, verken i MDG eller andre steder, som er uenige i at bompenger ikke er en optimal måte å finansiere samferdselsprosjekter på. Vi i De Grønne støtter både veiprising og KAF (Karbonavgift til fordeling) foran bompenger – den dagen det blir gjennomførbare løsninger.

Men jeg ønsker å ta livet av en monumental stråmann som jeg begynner å bli mektig lei av, nemlig at bomring vil «ta livet av sentrum». Bylivsundersøkelsen fra Oslo i 2014 – FØR dagens byråd tok over – viste at kun 7 prosent av de besøkende i sentrum kom med bil allerede da! Nå er andelen sannsynligvis mindre – men bilister var aldri en sentral besøkskilde for Oslo sentrum heller før MDG fikk makt i hovedstaden.

Transportøkonomisk Institutts store rapport «Europeiske byer med bilfrie sentrum» viser på sin side tydelig at den totale omsetningen i sentrumsområdene som rapporten belyser har gått OPP etter at restriksjoner på bilkjøring har blitt innført. Det finnes også mange andre tilsvarende og liknende undersøkelser. Jeg har uansett til gode å finne kredibel forskning som gir konsistente beviser på det motsatte.

En viktig årsak til at sentrumsområder som innfører trafikkrestriksjoner opplever sentrumsvekst, er at bruksmønsteret vris fra handel til opplevelser. Dette er ikke noe nytt. Mange europeiske storbyer anerkjenner nå «nattøkonomien» som en så viktig næring at de har ansatt egne nattborgermestere!

Regulerende tiltak på bilkjøring har så godt som ingenting å si for serveringssteder som selger alkohol. Alkoholomsetning er, lik det eller ikke, nærings-hjertet i sentrumsområder med pulserende uteliv. Promille og bil hører som kjent ikke sammen. Noen typer serveringskonsepter nyter godt av parkeringsplasser, men de aller fleste har ingen nytte av tilrettelegging for personbiltransport, annet enn for varelevering. Dette ønsker da også vi i De Grønne å legge til rette for.

Betyr dette at detaljhandelen i sentrum er ferdig? Ikke nødvendigvis. To av de største utfordringene handelsstanden faktisk står ovenfor er Amazon og andre tjenester som gir varer levert hjem på døra, og gratis parkering på store kjøpesentre

Hva kan vi gjøre for å avhjelpe dette? Stimulere til hjemkjøringstjenester. Finn noe du liker i en sentrumbutikk og test det ut – bestill varen, og få det levert hjem på døra. Dette er gammelt nytt for alle som har vært på IKEA. Det vil eliminere behovet for parkering av kjøretøy med stor bagasjeplass. Likebehandling av parkering på kjøpesentre og i sentrum. Dagens regjering har kunnet endre på dette i seks år uten å røre det. Dersom Drammen Kommune hadde kunnet innføre samme eller høyere parkeringsavgift på de bilbaserte kjøpesentrene som i sentrum, ville konkurranseevnen til handelsstanden i sentrum tatt sjumilssteg.

I tillegg kan vi gjøre flere tiltak som hjelper sentrum på andre måter.

Kompensere næringsdrivende når kommunen gjennomfører store byggeprosjekter i sentrum og stenger av gatene. Dette har blitt snakket om av flere, men ennå har ingenting skjedd.

Bedre kollektivtransport til sentrum. Det blir desto mer aktuelt som transportmetode til sentrum jo mer utelivet blomstrer, og jo mer nevnte hjemkjøringstjenester får utvikle seg. Tilbudet blir verre dersom BB2 kanskje ikke blir noe av og må kuttes 20-25 prosent framfor å dobles. Budsjettkameratene gadd ikke engang stå sammen med MDG i forrige formannskapsmøte da Brakar offentliggjorde at de nekter å følge opp budsjettvedtaket om gratis handlebuss torsdager og lørdager.

Flytte forvaltningen av torgene til Byen Vår Drammen, som har den beste kompetansen på å lage liv på byens uteflater.

Forbedre luftkvaliteten i sentrum. Fort. Flere områder langs elva, særlig på Strømsø, ligger i rød sone og er per definisjon helsefarlige å bo i. Reduksjon av biltrafikk er det mest effektive tiltaket mot dette. Selv bor jeg midt i denne risikosonen. Vi er tusenvis av helt vanlige folk som rett og slett må vurdere å flytte av helsemessige årsaker dersom luftforurensningen forverres ytterligere. Og uten beboere dør sentrum.

En transportavvikling i tråd med planene for Buskerudbypakke 2. Trafikk-kaos og redusert framkommelighet vil lamme store deler av næringslivet, slik flere ledere ga uttrykk for i DT 16.04.

Alt dette er utfordringer Miljøpartiet De Grønne ønsker å løse, til glede for mennesker, næringsliv, sentrumsliv og miljø. For å gjenta meg selv; dette er ikke et forsøk på å bagatellisere bekymringene og frustrasjonen vanlige folk føler for sin privatøkonomi. Men; det er en helt annen debatt.

Argumentene knyttet til sentrumsutviklingen må derimot avlives. De holder rett og slett ikke vann.

Mer fra: Debatt