Debatt

Bestemors behov?

Noe av det første jeg gjorde som byråd var å ta med meg administrasjonen, fagforeninger og brukerråd på en reise til tillitsfyrtårnet København for å studere deres arbeid med tillitsreformen.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Bystyrerepresentantene Erik Lunde og James Stove Lorentzen skriver i Dagsavisen den 1. november at KrF og Høyre har fremmet forslag om en tillitsreform i omsorgssektoren i Oslo. Som SV-byråd gleder det meg stort at mitt partis forslag fra forrige bystyreperiode, og som nå er i ferd med å bli virkelighet i Oslo, framstår som så attraktivt at opposisjonen nå ønsker å ta æren.

Noe av det første jeg gjorde som byråd var å ta med meg administrasjonen, fagforeninger og brukerråd på en reise til tillitsfyrtårnet København for å studere deres arbeid med tillitsreformen. Arbeidet med bystyrevedtaket fra 2015 som så vidt var kommet i gang – det satte vi fart i: I høst gjennomfører vi forsøk med alternativ organisering av hjemmetjenestene i tre bydeler, bygd på forslag fra innbyggere og medarbeidere. Til våren kommer enda en bydel til. Tillitstenking ligger også til grunn for vår satsing på demensarbeidslag i bydelene, der vi blant annet gir folk faste hjelpere og øker kompetansen. Vi satser på tillitsbasert ledelse. Faglig selvstendighet og medvirkning for medarbeiderne som har direkte dialog med Oslo-folk er en nøkkel.

Begrepet tillitsreform er brukt 5 ganger i Oslo SVs kommuneprogram, én gang hos Arbeiderpartiet og to ganger i byrådserklæringen. Det glimrer med sitt fravær i Høyre og KrFs programmer. Høyre nevner ikke tillit med et ord. Det er ikke overraskende. Det er nettopp Høyres politikk som har ført til behovet for en tillitsreform: Deres til tider ensidige fokus på det som kan telles, måles og settes ut på anbud legger godt til rette for at innbyggerne kan velge logo på skjorta til den som kommer for å gi brukeren de tilmålte minuttene i leveransen. Bestiller-utførermodellen legger ikke til rette for å spørre innbyggeren «Hva er viktig for deg»?

Derfor jubler vi hvis Høyre nå ser at det er nødvendig å slutte med denne gammeldagse stoppeklokketenkingen, og heller jobbe sammen for å tilpasse til folks behov. Noe av de viktigste er å sikre stabilitet og tillit der tjenestene ytes. Derfor trenger vi både flere medarbeidere og en ny organisering.

Mer fra: Debatt