Debatt

Bedre innhold i barnehagen

Foreldre skal være trygge på at barna trives og utvikler seg i barnehagen, og at de får en god overgang til skolen. Derfor vil vi ha mindre kvalitetsforskjeller i arbeidet med språk og læring i barnehagene.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I dag har nesten alle barn gått i barnehage før de begynner på skolen. Med stortingsmeldingen som vi nylig la frem, sørger vi for at foreldre vet hva de kan forvente av barnehagene.

Mange barnehager jobber godt med språk og læring. Ved mine mange besøk i barnehager i hele landet, har jeg sett dyktige og kompetente barnehagelærere stimulere barnas iboende nysgjerrighet og lærelyst gjennom lek og aktiviteter tilpasset barnas interesser og behov.

Samtidig vet vi at kvaliteten på det pedagogiske arbeidet varierer fra barnehage til barnehage. Barn som trenger tidlig oppfølging risikerer å ikke bli sett, og mange barn begynner i skolen uten å kunne norsk godt nok til å følge ordinær undervisning. Meldingen tar utgangspunkt i nasjonale tall for skoleåret 2014–2015 som viser at ni prosent av elevene på 1. – 4. trinn fikk særskilt norskopplæring. En god del av disse barna vil trenge ekstra oppfølging også senere i skoleløpet. Vi mener situasjonen er bekymringsfull, og det er noe av bakgrunnen for at vi ønsker et mer systematisk arbeid med språk og læring i barnehagene.

Solveig Østrem tar derfor feil når hun hevder at barnehagemeldingen tar utgangspunkt i Oslo-tall (Dagsavisen 11. april). Østrem bommer også når hun hevder at stortingsmeldingen bryter med norsk barnehagetradisjon. Med henvisning til forskning, er vi i meldingen tydelige på at lek og læring skal skje på barnas premisser. Vi skal bygge på det beste i norsk barnehagetradisjon. Barnehagene skal også fremover støtte barnas utvikling gjennom omsorg, lek, samspill og samtaler, og det skal skje i både uformelle og formelle situasjoner.

Jeg er enig med Østrem i at vi ikke får et godt innhold i barnehagene uten kompetente ansatte. Derfor vil vi at flere ansatte får mulighet til å øke sin kompetanse. I år bruker vi 410 millioner kroner på kvalitets – og kompetansetiltak i barnehagen. Det er mer enn en dobling på tre år. Antall dispensasjoner går nedover, og andel pedagoger i barnehagen går oppover. Det viser at de grep vi gjør i barnehagepolitikken virker.

Vi ønsker å sikre alle barn en god start i livet. Det får vi til ved at barna leker og lærer sammen med andre barn og dyktige ansatte i barnehagen.

Mer fra: Debatt