Slik blir togene seende ut med det nye navnet Vy og ny logo. Konsernsjef i NSB Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterte tirsdag navneendringen for NSB og Nettbuss.

Slik blir togene seende ut med det nye navnet Vy og ny logo. Konsernsjef i NSB Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterte tirsdag navneendringen for NSB og Nettbuss.

Vis bildetekst
Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Avsporingen

Vy. Et bedre bilde på vår tids historieløshet skal man lete lenge etter.

NSB skal hete Vy. Latteren har så vidt stilnet etter at Statoil i fjor omdøpte seg selv til Equinor, før lattersalvene igjen runger over Norge.

Vy? Det blir for dumt. Det er nytale. Det er keiserens nye klær. Til 300 millioner.

«Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter», opplyser NSB ifølge NTB. Norsk Telegrambyrå, altså. NTB ble grunnlagt i 1867 og lever i beste velgående, selv om det sendes få telegrammer.

Men hva pokker har Vy med jernbane å gjøre? Som det ikke har med absolutt alt annen mellom himmel og jord å gjøre? Hvis noen skulle byttet navn til Vy, burde det vært Den Norske Turistforening.

«Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter», sa konsernsjef Geir Isaksen, med bakgrunn fra Cermaq. Altså Statens kornforretning, som det het før.

Det gjør vondt når hjernekoblingene prøver å forestille seg at NSBs konsernledelse sitter i møter. For hva skjedde bak de lukkede dørene? Gule lapper på veggene. Unge, ivrige konsulenter i smarte dresser og enda smartere briller som snakker om kommunikasjon, om visjoner og overgang til en ny tid. Det må være kort og fyndig. Som en app. Det svartner når man tenker på hvilke alternativer de kan ha hatt på bordet når de falt ned på Vy?

Selskapet tidligere kjent som Norges Statsbaner, inviterte i morges til pressekonferanse for å legge fram sitt nye navn. Da hadde det gått et lite halvår siden det først ble kjent at et navnebytte ble vurdert. «Vi gjør omfattende vurderinger og behandler dette med respekt. Vi er klar over verdien i merkevaren som vi allerede har», sa kommunikasjonsdirektør Elin Myrmel-Johansen til Bergens Tidende da. I dag kan vi vel konkludere med at de ikke helt var klar over verdien.

Mesta, Equinor, Vy. Lista begynner å bli lang over offentlig virksomhet som panisk prøver å tilpasse seg den moderne verden. Konsulenter hyres inn for å komme fram med merkevarer som kan ta selskapene inn i framtida. Uten å være tynget ned med sannheten om at det er staten som er eier. Statens vegvesen, Statoil og Norges Statsbaner. Fortsatt statseid, men det klinger vel bedre i noens høyre øre.

Hvorfor skal statlig eierskap kamufleres? Folk flest liker staten, har tillit til staten og har tro på staten som eier. NSB er litt mitt, litt ditt. Det er vårt.

Språkrådet har advart NSB mot navneendringen. Fordi navnet sier absolutt ingenting om hva selskapet driver med. Rådet påpeker også at man med det nye navnet fjerner seg fra «den selvstendige demokratiske verdien som ligger i at statlige navn er umiddelbart tilgjengelige for innbyggerne», altså at navnet indikerer felleseie, og at man kobler virksomheten til staten. Språkrådet har fått følge av politikere i opposisjonen i dag.

Siden 1883 har vi hatt NSB. NSB er norsk kulturarv. I konkurranseutsettingens tid er det ikke verdt noe. Et bedre bilde på vår tids nyliberalistiske historieløshet skal man lete lenge etter. Mer enn 130 års historie, med nasjonsbygging og nasjonsbinding, må visstnok bare viskes ut, om selskapet skal ha en framtid. Det skulle vært omvendt.

136 års historie som NSB, en merkevare som alle i Norge har et intuitivt forhold til, skulle vært det aller beste argumentet for ikke å bytte navn. I tillegg har NSB verdens rikeste stat som eier. Hvordan kan det være umoderne?


oslo innenriks meninger Meninger Nyemeninger Nye meninger

Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!