17-11-2017

Arbeiderpartiet manglet innsikt

Konsernsjef i IT-selskapet TargetEveryOne mener Arbeiderpartiet manglet innsikt og forståelse om hvordan en-til-en-markedsføring fungerer da de sendte hundretusener SMS i blinde til tilfeldig mottagere.

– Når du skal sende flere hundre tusen SMS til mottagere må du etterstrebe større innsikt om «kundene», sier konsernsjef Bjørn Forslund i IT-selskapet TargetEveryOne.

Arbeiderpartiets stunt med å sende hundretusener «tilfeldige» SMS for å kapre velgere i siste sluttspurten gav negativt tilbakeslag med 140 negative nyhetssaker i etterkant. 


Forslund mener Arbeiderpartiet må ha manglet grunnleggende innsikt og filtrert svakt med tanke på kritikken som kom i etterkant – da alt for mange «feil» folk fikk SMS og ingen av mottagerne ble fulgt opp i etterkant.  

 

Filtrering viktig
TargetEveryOne sin forretningsmodell bygger på spesifikk innsikt om mottagerne for at SMS skal kunne fungere som en relevant kanal med et bestemt budskap.

– I dag lever vi i et samfunn med en kraftig overbelastning av informasjon, og relevans, riktig tid, og forhåndsgodkjennelse er viktig for å få gjennomslag, og ikke minst folks oppfatning av budskapet, sier Forslund i TargetEveryOne.
Forslund sier det er tre ting Arbeidspartiet kunne gjort mye bedre i kampanjen
– Segmenteringen kunne vært bedre, hvis SMS-en hadde vært personlig med navn hadde den blitt bedre mottatt, og budskapet kunne vært rikere med link til en video, sier han og forklarer at man i etterkant kunne analysert kampanjesiden og gjennom innsikt kunne man plukket ut et relevant utvalg for videre påvirkning mot valgurnene.

– Det å sende hundretusener av SMS i blinde uten en plan, gir utfordringer, sier han.

Overbelastning av informasjon
Ifølge amerikanske markedsføringseksperter mottar du 60 timer med informasjon fra ulike plattformer ukentlig. Harvard Business Review estimerer at overbelastning av informasjon kostet det amerikanske samfunnet 900 milliarder dollar årlig i 2009.

– Arbeiderpartiets kommunikasjonsavdeling bommer rett og slett på strategien, fordi de verken vet hva mottageren stemmer på ved valg, eller sanker inn relevant innsikt i etterkant av kampanjen, sier han.

Hater spam
Det norske folk hater spam på mail generelt og spam på SMS mobil spesielt.  

– Hvis SMS-markedsføring skal fungere må du sende relevante og målrettede SMS-er til folk som har forhåndsgodkjent det og minske masseutsendelser, sier han.
Han sier at slik unngår du upresis massekommunikasjon, men sender velkommen informasjon i 1-1-kanaler, og jobber med målrettet, innsiktsbaserte meldinger med gode CRM-modeller som gir de verktøyene man trenger i dagens marked.

SMS i vekst
SMS-trafikken for bedriftsmarkedet i Norge har en vekst på 16 prosent hittil i år med 451 millioner sendte SMS. Hos Telenor ble det sendt totalt 5,5 milliarder SMS i fjor. Ifølge en InFact-undersøkelsen utført på oppdrag fra TargetEveryOne vil 70,6 prosent bruke SMS på mobil hvis du virkelig vil forsikre deg at meldingen kommer raskt og sikkert frem til mottager. Undersøkelsen viser også at 45 prosent av det norske folk mener også at den gamle tekstmeldingen står sterkere enn øvrige meldingsformer. 


Short Message Service eller SMS er den eldste formene for 1-1-dialog. Den første kommersielle SMS ble sendt i 1992 fra en datamaskin med meldingen «God Jul».


Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!