Debatt

Ansiktsløse Facebook-banditter

Vi vet at vi skal frykte kriminelle og terrorister som skjuler sine fjes, men hva med ansiktsløse banditter som påvirker og endrer demokratiske valg?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Denne kommentaren ble først publisert 31.05.2018, og publiseres igjen i forbindelse med at Maria Ressa og Dmitrij Muratov får Nobels fredspris 2021.

Maria Ressa er grunnlegger av og redaktør for nyhetsnettstedet Rappler på Filippinene. I forrige uke var hun i Oslo for å tale under Schibsteds «Power of Journalism»-konferanse på Latter. Det var en tankevekkende fortelling som startet da Rodrigo Duterte i 2016 vant presidentvalget på Filippinene etter å ha dominert fullstendig i sosiale medier. Deretter har 73-åringen brukt de samme kanalene, først og fremst Facebook, til å stramme et uhyggelig grep om makten.

Gjennom systematisk gjennomgang av Duterte-vennlige Facebook-kontoer med noenlunde likelydende innhold og ord, identifiserte redaksjonen i Rappler 26 falske Facebook-profiler. Disse 26 ansiktsløse Facebook-bandittene klarte deretter gjennom delinger og likes å nå ut til og påvirke smått ufattelige tre millioner ekte mennesker.

Facebooks algoritmer og roboter fremmer polarisering og ekstreme synspunkter som ropes høyt. På denne måten øker mindretallets ekstreme holdninger gradvis på bekostning av den stille majoriteten. Det er ført bevis for at spesielt Russland bruker sosiale medier til å påvirke opinionen i andre land. For oss som vanlige Facebook-brukere, merker vi at stadig flere eksponeres for standpunkter som kanskje bare noen få egentlig sto for.

Slik har vi i Norge fått to ukronede Facebook-dronninger i Sylvi Listhaug og Hege Storhaug, som har noen erkefans som hyller alle deres innlegg og samtidig følger politiske motstandere og aviser utelukkende for å kunne angripe og kritisere. Innvandringskritikk følges ofte av merkelapper som «blodrøde» og «sosialister». Den som følger USAs president Donald Trump i sosiale medier, vil se at han også bruker harde og gjenkjennelige søkeord som åpenbart er tilpasset sosiale mediers roboter og massespredning til faktiske mennesker. Bare de siste dagene har flere av dem blitt gjentatt en rekke ganger på presidentens twitterkonto.

«Crooked Hillary» og «failing New York Times» er eksempler på Trumps direkte angrep på politiske motstandere og etablerte medier som gjentas til det kjedsommelige, akkurat slik fansen og de ansiktsløse, digitale bandittene liker og deler. «Hva skjer når regjeringen bruker Facebook som våpen?», skrev Bloomberg i en reportasje om Maria Ressa. Der ble det videre slått fast at Ressa nå kan føre bevis for at Facebook brukes av autokrater og undertrykkende regimer for å manipulere opinionen, og at plattformen er blitt et verktøy for digitale hooligans.

Huff, det er nesten sånn at jeg kvier meg for å be dere like og dele denne kommentaren.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra: Debatt