Debatt

Angrep på jernbanen

EUs fjerde jernbanepakke er til behandling i Stortinget. Hvis regjeringen får pakken vedtatt, vil det være til stor skade for norsk jernbanedrift.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Lokmannsforbundet og Jernbaneforbundet har god dekning for å hevde at et ja til EUs siste jernbanepakke kan gå på sikkerheten løs for togpassasjerene. LO-forbundene viser til at oppdelingen av jernbanesystemene i blant annet Storbritannia, Tyskland og Nederland har ført til flere ulykker på grunn av styringssystemer som ikke kommuniserer med hverandre.

Offisielle tall viser at årlig omkommer i gjennomsnitt nær 1.100 personer i jernbaneulykker i EU. Det er bare Irland som har færre dødsfall og alvorlige ulykker per million kjørte togkilometer enn Norge.

EU har konkurranse som hovedprinsipp for jernbanen. Hvis jernbanepakken vedtas, blir det anbudstvang på all persontrafikk på tog i Norge. Utenlandske private selskaper kan dermed få et sugerør ned i den norske statskassa fordi jernbanedrift i Norge er sterkt subsidiert.

Det vil bli overført myndighet fra Statens jernbanetilsyn til EUs jernbanebyrå ERA når det blant annet gjelder godkjenning av materiell og opplæringskrav til togpersonell. Det er ingen grunn til overføre det fra Norge til EU.

Solberg-regjeringen liker jernbanepakken fordi den vil gjøre det lettere å splitte opp NSB og privatisere jernbanen her i landet. Det har vært målet for særlig Frps politikk i fem år. NSB må bygges ned hvis Frp skal lykkes med sin privatiseringspolitikk. I dette arbeidet får partiet hjelp av EU.

Ulike regjeringer har hatt tradisjon for automatisk å godta EUs direktiver på grunn av EØS-avtalen. Nå sier Ap for sin del stopp. Under den politiske markeringen foran Stortinget torsdag protesterte Ap sammen med Sp, SV, MDG og Rødt mot EU-pakken. KrF var ikke der. Vi håper at KrF faller ned på riktig politisk side og stemmer mot jernbanepakken.

Mer fra: Debatt