Nyheter

Vegvesenet oppdaget livsfarlig feil under bremsetest

– Hvis dette hadde skjedd på en trafikkert strekning, kunne det fått katastrofale følger, sier fagleder Øyvind Grotterød. Da kontrollørene på Svinesund skulle teste bremsene på et litauisk vogntog, gikk den ene bremseskiva bokstavelig talt i oppløsning, og tungbilen måtte berges ut av kontrollhallen.

– Nå har jeg sagt mange ganger at dette er drapsmaskiner som ikke har noe på veiene våre å gjøre, men her ser man virkelig hvor farlig det kan bli, åpner Grotterød overfor Demokraten.

Søndag kveld vinket inspektører fra Statens vegvesen det litauiske vogntoget inn til kontroll ved Svinesund. Etter veiing og en overfladisk sjekk, skjønte de raskt at noe var alvorlig galt.

– Mannskapene våre er veldig godt trent på å plukke ut de riktige kjøretøyene til kontroll, og har høy treffprosent. Det er gjerne noen spesielle bilmerker og nasjonaliteter som går igjen, kommenterer Grotterød.

Les også: Advarer mot hundemarkedets skyggesider (+)

– Glad det skjedde her

Det ble derfor besluttet å gjennomføre en bremsetest på tungbilen, der man ved hjelp av maskiner simulerer en bråbrems. Denne bekreftet inspektørenes mistanke ettertrykkelig.

– I det vi kobler på maskinene, så smeller det. Det smalt så fælt, og det var ikke råd å få rikket på dette vogntoget, fordi det ene hjulet låste seg helt og var umulig å rikke på, forteller faglederen.

Det viste seg nemlig at den ene bremseskiva på styrende aksel hadde delt seg under testen, og Viking måtte tilkalles for å berge vogntoget ut av kontrollhallen.

– Hvis sjåføren måtte foretatt en brå nedbremsing ute på veien, ville kjøretøyet forsvunnet av gårde mot siden. Derfor er vi utrolig glad for at det skjedde her hos oss under kontroll, og ikke i 90 kilometer i timen med møtende trafikk, fastslår Grotterød.

– Dette er trafikksikkerhetsarbeid på høyt nivå. Vi ønsker at alle skal komme seg trygt til og fra barnehage, skole og jobb, og da er det ekstremt viktig å få luket bort sånne kjøretøy. Hvis dette hadde skjedd på en trafikkert strekning, kunne det fått katastrofale følger, legger han til.

Les også: Vogntog kjørte med bakhjulene i været: – Livsfarlig vektfordeling

I topp og bunn av dette bildet ser man tydelig at rundt en fjerdedel av bremseskiva rett og slett datt av under testen.

Av dette bildet ser man tydelig at rundt en fjerdedel av bremseskiva rett og slett datt av under testen. FOTO: Statens vegvesen

Rådyr mangel

Det litauiske vogntoget kom inn i Norge fra Tyskland, og selv om det kun ble veid til 30 tonn sammenliknet med de tillatte 50, er ikke dette akkurat noe faglederen omtaler som formildende omstendigheter.

– 30 tonn er altså like mye som 30 personbiler. Med så mye tyngde, stopper ikke dette av seg selv med sånne bremser. Da går det helt til det treffer noe, og i verste fall en møtende bil.

Ifølge Grotterød ligger denne saken i grenseland for en anmeldelse av sjåføren, men det endte med et bruksforbud på kjøretøyet inntil bremsene er i orden igjen.

– Han ble pålagt berging til nærmeste verksted for full overhaling av bremsene. Det er på en måte en slags straff i seg selv, for det kan koste opp mot hundretusener av kroner, og det er veldig mye penger for disse transportørene.

Les også: Over halvparten fikk kjøreforbud

Statistisk gjenganger

Søndagens alvorlige tilfelle føyer seg inn i en lang rekke sprukne og ødelagte bremseskiver som har blitt oppdaget av kontrollørene ved Svinesund og Ørje den siste tida, flere av dem omtalt i Demokraten.

– Det går litt i bølger, men de siste månedene har vi sett veldig mye av dette. Det er en av tingene vi har søkelys på, og vårt formål er å luke bort flest mulig av disse kjøretøyene, for vi ønsker absolutt ikke at de skal befinne seg på norske veier.

Helgens kontroll ved Svinesund endte ellers med 12 pålegg om å utbedre tekniske mangler, av 19 kontrollerte tungbilder. Åtte vogntog ble ilagt kjøreforbud.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.

Mer fra Dagsavisen