Nyheter

Trener på å håndtere masseskytinger på Moss lufthavn Rygge

Nødetatene har brukt terminalbygget som øvingslokale i nesten en måned. – Tenk hvor nyttig det blir hvis flyplassen gjenåpner, sier øvingsleder Børge Ruderaas.

Bilde 1 av 12

«Skyting på Moss lufthavn Rygge. To gjerningspersoner. Mange skadde, mulig døde»

Slik lyder meldingen som sendes over sambandet til nødetatene.

Kort tid etter ankommer de første politibetjentene.

De tar seg inn i terminalbygget og blir møtt med skuddsalver.

På gulvet i ankomsthallen ligger det et titalls kropper. Noen livløse.

Livsviktig trening

– Så fort de kommer inn, må dere skrike så mye dere orker. Det er viktig at vi ikke gir dem ro til å tenke, roper en av veilederne til markørene, kort tid før øvelsen er i gang.

Til vanlig er markørene elever på skoler i nærmiljøet. I dag er det nødetatene som er på skolebenken. Dagens lærdom kan bety forskjellen på liv og død.

– Dette er utrolig viktig trening for oss, sier Børge Ruderaas.

Han er leder for øvelsen som har pågått på Moss lufthavn Rygge siden 11. november. Fram til 2. desember vil rundt 370 politifolk og opptil 180 personer fra brann og helse ha trent på det som kalles PLIVO (pågående, livstruende vold).

Øvelsen pågår i terminalbygget til Moss lufthavn Rygge, som ble nedlagt i 2016 etter at Ryanair trakk seg ut.

Øvelsen pågår i terminalbygget til Moss lufthavn Rygge, som ble nedlagt i 2016 etter at Ryanair trakk seg ut.

Lærer hverandre å kjenne

På den nedlagte flyplassen er scenarioet skyting i terminalbygget.

Et av nøkkelordene er samhandling. Politi, brann og helse har alle viktige roller under en masseskyting. Politiet må sikre stedet, før brann og helse kan ta seg inn for å bistå og hjelpe de skadde.

– Det er viktig at vi lærer hverandre å kjenne. Det har mye å si når vi er ute på et reelt oppdrag, sier Ruderaas.

Dette er 3. året på rad at nødetatene fra Østfold og Follo trener på PLIVO. Det har gitt resultater.

– Vi merker at samarbeidet vårt er langt bedre nå, sier øvingslederen.

I forkant av øvelsen gikk politiet ut med en pressemelding for å informere innbyggerne om at de ville være aktivitet i og rundt terminalbygget i en snau måned. Folk som har kjørt forbi på E6 har kunnet se det store politioppbudet.

I forkant av øvelsen gikk politiet ut med en pressemelding for å informere innbyggerne om at det ville være aktivitet i og rundt terminalbygget i en snau måned. Folk som har kjørt forbi på E6 har kunnet se det store politioppbudet.

Takknemlige for å kunne bruke flyplassen

Tidligere i år trente militæret, anført av spesialstyrkene i Forsvarets spesialkommando (FSK), i de samme lokalene på Moss lufthavn Rygge. Da var scenarioet en gisselsituasjon.

Ifølge Ruderaas utgjør det en forskjell å kunne trene på reelle objekter, fremfor øvingslokaler.

– Vi er utrolig takknemlige for at vi får øve på dette stedet. Her får vi møte en virkelig verden. Tenk hvor nyttig det blir hvis flyplassen gjenåpner, sier han.

Liten økonomisk gevinst

Espen Ettre, talsperson for Rygge Sivile Lufthavn (RSL), som eier terminalbygget, forteller at de ikke tjener noe betydelig beløp på å leie ut flyplassen.

– Det slår ikke mye ut på budsjettet vårt, for å si det sånn. Vi ligger fortsatt an til å få et relativt stort underskudd i år, sier han.

Som Dagsavisen Moss Dagblad tidligere har skrevet, er det ikke billig å eie den nedlagte flyplassen.

– Vi har brukt noen millioner hvert år. Totalt sett har det kostet rundt 10 millioner kroner å holde bygningen og teknisk infrastruktur oppe, inkludert skatter og avgifter, sa Ettre i august 2019.

De overtok eierskapet i begynnelsen av 2017. Siden da har de fortsatt ikke klart å få til en gjenåpning.

---

Moss lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
  • ▪ De satte seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2019, men lyktes ikke.
  • ▪ Heller ikke en gjenåpning i 2020 lyktes de med.
  • ▪ Nå tar RSL sikte på å få til en gjenåpning våren 2021 i stedet.
  • ▪ Målet har hele tiden vært å få til nok avtaler med flyselskaper, som gir dem et stort nok passasjergrunnlag til å satse på en gjenåpning.

---

Mer fra Dagsavisen