Nyheter

Togparkeringen kan havne i departementet

- Det ser ut til at Bane Nor nå vil skremme Rygge, Råde eller Moss til å finne en løsning på hvor det skal være mulig å finne plass til togparkering, sier Ryggeordfører Inger-Lise Skartlien (Ap).

Bilde 1 av 4

Hun forteller at Bane Nor har informert kommunene om at det kan bli aktuelt med en statlig avgjørelse om plassering av togparkeringen. Men ordføreren synes det er lite imponerende av Bane Nor å gå ut med dette i en åpen pressemelding. - Det er varslet en ny høringsrunde, men den har vi ikke fått noe mer informasjon om. Hittil har verken Rygge, Moss eller Råde sagt seg villige til å være vertskommune for togparkeringen, som krever store arealer.

Fire alternativer

I Bane Nors pressemelding står det: "For å få flere avganger på Østfoldbanen, trengs det plasser for å parkere togene. Kommunene ønsker imidlertid ikke togparkering i sin kommune. Bane Nor ber derfor departementet vurdere veien videre om planene skulle stoppe opp. Bane Nor ønsker å utrede fire forskjellige alternativer for ny togparkering i Mosseregionen. Dette er Kambo, Gon, Løken/Høgda og Kjellerødåsen. Kambo ligger på grensen mellom Moss og Vestby kommune, Gon i Rygge kommune, mens de to siste alternativene ligger i Råde kommune. Vanligvis er det kommunene som behandler og vedtar planene. Bane Nor ønsker fortsatt denne løsningen, men ber nå departementet vurdere statlige virkemidler hvis planleggingen i kommunene stopper opp".

Gon i Rygge

- Gon ligger rett sør for Halmstad, og en togparkering her vil få flere negative konsekvenser. Først og fremst for innbyggerne i området, som må regne mer togstøy, også på kvelds- og natterstid. Det kan også bli vurdert om Rygge i det hele tatt blir en InterCitystasjon. Hvis det blir togparkeringsanlegg i Rygge, kan konsekvensen bli at lokaltogene starter og stopper på Rygge, mens det blir Råde og Moss som blir InterCitystasjoner. Det ønsker vi ikke, sier Inger-Lise Skartlien.

- Sjakkmatt

- Både Rygge og Moss har nylig drøftet problematikken rundt togparkering med Bane Nor.  Jeg forstår at Bane Nor parallelt har hatt en dialog med Samferdselsdepartementet. Det er en naturlig konsekvens av at verken Moss, Rygge og Råde ønsker seg dette gigantiske parkeringsanlegget for tog. Hvis departementet griper inn, blir våre kommuner satt sjakkmatt, sier ordfører Hanne Tollerud i Moss.

- Hva slags konsekvenser kan et togparkeringsanlegg på Kambo få for lokalsamfunnet?

- Hvis Kambo blir valgt, er det klart at det vil få konsekvenser for innbyggerne. Det er sannsynlig at noen hus vil bli revet, og en del grøntanlegg vil bli en del av parkeringsområdet. Det blir mer støy i området, blant annet fra et stort vaskeanlegg. Moss kommune har også planer for en videre byutvikling av Kambo. Det vil få konsekvenser for den videre utviklingen av Kambo, hvis departementet går inn for Kambo-alternativet.

- Gammeldags

Rådeordfører Rene Rafshol mener at Bane Nor ser på gamle løsninger når det kun vurderes tradisjonelle togparkeringsløsninger. - Jeg har en følelse av at Bane Nor prøver å bondefange oss ved å true med en løsning fra departementet. Statlig inngripen bør være siste alternativ. Jeg har utfordret Bane Nor til å tenke nytt. Se ut i verden; det er godt mulig at ny teknologi tilsier at det ikke er behov for store togparkeringsplasser lengre. Da jeg gikk inn på internett for å sjekke, brukte jeg bare ti minutter på å finne andre, mer moderne løsninger blant annet i Japan. Vi må huske at vi bygger et nytt jernbanespor for framtida, sier Rene Rafshol.

- Trenger alternativer

I sin pressemelding skriver Bane Nor at alle de involverte kommunene har sendt høringsuttalelser hvor de ber Bane Nor legge vekk alternativet i deres kommune.
- Uten noen aktuelle områder å utrede, kommer ikke Bane Nor videre i planleggingen. Satsingen på dobbeltspor skal gi pendlerne og andre reisende et bedre togtilbud på Østfoldbanen. Skal vi få flere tog i trafikk må vi finne en god løsning for togparkering, sier prosjektleder Robert Moan i Bane Nor.

Stram tidsplan

Han forteller at prosjektet har en stram tidsplan. Og at en lengre stans i planleggingen betyr at det ikke blir flere avganger den dagen dobbeltsporet gjennom Moss står ferdig.
- Hvordan parkeres togene på Østfoldbanen i dag?
- Vi har seks plasser på Moss stasjon. Disse vil bli borte når vi bygger nytt togspor, og dermed har vi behov for en større togparkeringsplass. For alternativene i Rygge og Råde trenger vi 60-70 dekar, mens alternativet på Kambo vil kreve opp mot 150-200 dekar.
- Har Bane Nor pekt ut et favorittområde i Mosseregionen?
- Nei. Vi trenger rett og slett mer kunnskap om alle alternativene før vi vet hvilket alternativ som totalt sett er best for jernbanen, miljø og samfunn, sier Robert Moan.
Han understreker at Bane Nor i utgangspunktet ønsker at kommunene skal vedta planen. Men viser til at staten kan overta styringen hvis den lokale behandlingen ikke fører frem.
- Vårt mål har hele tiden vært et godt og effektivt samarbeid med kommunene. Vi er fremdeles i dialog for å prøve å finne en løsning. Samtidig er vi nødt til å ha en reserveplan dersom samtalene ikke fører frem, sier Robert Moan.

Mer fra Dagsavisen