Tiktok-dilla skyller over Norge

Sabina Majaliwa (19) fra Råde har omtrent 600.000 følgere på det sosiale nettverket Tiktok.

Den 19 år gamle jenta – som har bodd i Svinndal og Sarpsborg, og for øyeblikket er bosatt i Råde – får hundretusenvis av seere på sine videoer. Dessuten har hun de siste årene blitt vant til å bli stoppet på gata for selfies. 

– Tiktok er mer enn bare videoer. Jeg prøver for eksempel å vise mine følgere at man skal være seg selv og ikke prøve å «passe inn» i trender. Det er mange på min alder som bryr seg masse om sminke og kropp. Jeg ønsker å få fram gjennom videoene min at sminke- og kroppspress ikke er bra for barn og unge, forteller Majaliwa.

19-åringen nevner videre at skuespilleryrket og psykisk helse er ting hun har funnet interessant siden ung alder. Derfor viste Tiktok seg å være en ideell plattform for å utfolde seg på.  

Tiktok på sosiale medier-tronen

Det er ikke mange år siden Tiktok var ukjent for de fleste. Men de siste årene har Tiktok redefinert måten vi anvender sosiale medier, og i 2020 konkurrerer plattformen med giganter som Youtube, Facebook og Instagram. For å illustrere: Så langt i 2020 er Tiktok den appen som har blitt lastet ned mest på verdensbasis.

Sant skal sies, Tiktok er et stridstema blant verdens brukere av sosiale medier: Mens barn og unge verden over bruker flere timer per dag på appen, er det mange som ser på plattformen som å kaste tid ut av vinduet.

Men det er den yngre garde som er mest entusiastisk overfor Tiktok, og 69 prosent av alle Tiktok-brukerne er mellom 13 og 24 år. Appens aldersgrense er for øvrig 13 år.

Sosiale medier basert på trender

Et sosialt medium er en nettside eller app som tilrettelegger for kommunikasjon mellom to eller flere personer i et såkalt mange-til-mange-forhold. Sosiale mediers grunntanke er at alle har mulighet til å skape og dele innhold. I motsetning til tradisjonelle medier som aviser, radio eller TV, er ikke sosiale medier redaksjonelle, så hvem som helst kan dele sitt innhold uten å få det godkjent på forhånd.

Det var på starten av 2000-tallet at bruken av sosiale medier eksploderte. Og siden Myspace ble popularisert i USA på samme tid, har en rekke andre plattformer kommet og gått. Facebook, som fremdeles er verdens største sosiale medium med 2.6 milliarder månedlige brukere, kom på banen i 2008. Deretter ble Instagram den nye trendsetteren, før Snapchat tok over stafettpinnen.

Sistnevnte, som baserer seg på å chatte ved å sende tidsbegrensede bilder til hverandre, tok verden med storm etter å ha modnet et par år. I dag er det registrert omtrent 2.2 millioner brukere i Norge.

Fenomenet Tiktok

Eieren av Tiktok, ByteDance, er et kinesiskeid selskap som ble startet i 2012. Selskapet utga appen Doyuin for det kinesiske markedet i 2016, mens Tiktok – som kom i 2017 – skulle tjene det globale markedet.  

Tiktok er også den første kinesiske appen i historien som ble månedens mest nedlastede i USA. Denne milepælen ble nådd i september 2018.

Kort fortalt, Tiktoks brukere har anledning til å lage og laste opp korte videoer av seg selv eller andre. Brukeren kan legge til musikk, egen lyd eller andre effekter. Mange venner samarbeider også med å lage videoer. 

Det unike med Tiktok har vært de mange forskjellige måtene appens brukere har komponert sine videoer; det synges, danses og mimes, for å nevne noen former.

Mer enn video

Majaliwa begynte i 2015 å bruke appen Musically, forløperen til Tiktok. Det var da hun fikk mulighet til å filme egenskrevne monologer, legge til musikk og laste opp resultatet. 

Kort tid etter kom videoene hennes opp på «feature» – det vil si at brukere verden over fikk Majaliwas videoer på skjermen idet de åpnet appen. Og dermed vokste følgertallet.  

– Jeg husker ikke akkurat når jeg begynte å få mange følgere, jeg tror det var i 2018. Egentlig har jeg bare brukt kreativiteten min til å lage videoer jeg selv synes er morsomme og meningsfylte. Økte følgertall har aldri vært et mål, men en bonus, poengterer Majaliwa.

19-åringen har både en engelsk og norsk konto, og forteller at hun har flest følgere fra USA.

Den humørfylte 19-åringen har de siste årene bygd seg opp til å bli blant Norges mest populære Tiktokere. Foto: Privat 

Kreativ sjel

Det er liten tvil om at man må være kreativ for å daglig kunne produsere videoer som skal nå ut til titusenvis av brukere verden over. Kreativiteten og lysten til å legge ut videoer avhenger av humøret den dagen:

– Jeg kommer på ting i løpet av dagen som kan brukes i en video. Ideene kommer og går, og noen videoer bruker jeg kanskje flere timer på, mens andre bare tar fem minutter å lage. Det viktigste for meg er at jeg ikke fokuserer på hva andre tenker om meg og mine videoer, nevner Majaliwa.

Føler ansvar

Majoriteten av Tiktoks brukere er, som nevnt, barn og unge. Derfor tenker Majaliwa mye på å være en så god rollemodell som mulig:

– Det er dessverre en del negative sider ved Tiktok og sosiale medier generelt. Jeg prøver vise at det å være seg selv er det beste. Som sagt, det er ikke bra at barn og unge går rundt og tenker på kropp og sminke hele tida. Dessuten er det ikke negativt å skille seg ut ved å være seg selv. Akkurat dette prøver jeg å belyse i mine videoer, sier hun.

Tenker ikke på negativ omtale

Sosiale medier har fått mye omtale for mobbing de siste årene. Majaliwa konstaterer at hun ikke bare har mottatt positive tilbakemeldinger, men at de negative kommentarene ikke går inn på henne:

– Mange Tiktok-brukere følger bestemt trender og bryr seg mye om å passe inn. Jeg tenker derimot ikke noe på det. Det er få som skiller seg ut, mens jeg prøver å skille meg ut – og jeg vet at jeg skiller meg ut.Så hvis folk ikke liker det: Ikke se på videoene mine, erklærer hun.

– Jeg er faktisk heldig, jeg får nesten bare positive tilbakemeldinger, og det henger nok sammen med at jeg ikke prøver å være noe annet enn meg selv.

Har planer for framtida

19-åringen er for øyeblikket på videregående og ønsker en gang i framtida å jobbe som skuespiller. I tillegg har hun interesse for psykisk helse, så hun håper på å kunne studere psykologi etter endt videregående.

– Jeg har alltid hatt lyst til å bli skuespiller. Men jeg vet at det er et uforutsigbart yrke. Derfor vil jeg ta en utdannelse for å ha en plan B. Da er det særlig psykologi som interesserer meg, avslutter Majaliwa.