Moss

Sykkelgate gjenåpnes for toveis biltrafikk

Moss kommune har gitt etter for press fra innbyggere, og avslutter prøveprosjektet med enveiskjøring og sykkelvei i Abels gate inntil videre.

– Etter ønske fra politikerne har vi nå avsluttet prøveprosjektet og plukket ned sperringene slik at Abels gate igjen er åpen for biltrafikk i begge retninger, opplyser ingeniør Ernst Bekkedal i Moss kommune.

Forsøket med stenging av kjørefeltet i retning Moss sentrum, og etablering av sykkelvei har vært i drift siden juni, som ledd i Moss kommunes ambisiøse sykkelplan.

– Den sykkelveien vi har hatt nå var uansett bare ment for prøveperioden, da den ikke var egnet for vinterdrift. Ønsket fra administrasjonen var å etablere en ny og permanent løsning til våren, men det blir det altså ikke noe av, sier Bekkedal.

Foreslo permanent ordning

For onsdag 6. desember vedtok nemlig politikerne i miljø- og samferdselsutvalget (MISA) i Moss at prøveprosjektet skal avsluttes, og at det i stedet legges fram en ny sak der det vurderes et alternativ for hvordan syklende, gående og kollektivtrafikk skal ivaretas best mulig.

Prøveprosjektet har kun ført til en marginal økning av syklister som benytter seg av gata, mens biltrafikken har økt betydelig særlig i den nærliggende Solveien. Dette har medført til dels kraftige innbyggerprotester, og nå har kommunens miljø- og samferdselsutvalg altså besluttet å lytte til protestene – til tross for at rådmannen foreslo å gjøre ordningen permanent fra våren 2018.

– Det har blitt økt trafikk i Solveien, i andre tilliggende gater har det ikke vært registrert økning, fastslår Bekkedal.

MISA har også vedtatt at det legges fram en sak med tiltak for bedre sikring av myke trafikanter i Solveien, samt at det utredes et broalternativ for gående og syklende fra Krapfoss til Nesparken.

Rakst levert

– Er det reaksjonene fra innbyggerne som har ført til at man har landet på dette vedtaket?

– Jeg tror det er årsaken. Administrasjonens innstilling var å få til en permanent enveiskjøring. Vi jobber på bakgrunn av tidligere vedtatt sykkelplan og for å følge opp de ambisiøse målene, men i dette tilfellet ønsket politikerne i større grad å lytte til bilistenes behov, sier Bekkedal.

Arbeidet med å fjerne den midlertidige sykkelveien ble ferdig mandag ettermiddag, og veien er derfor allerede gjenåpnet for toveis biltrafikk – kun fem dager etter det politiske vedtaket.

– Vi ønsker å få spredt dette budskapet til flest mulig, for å skape minst mulig forvirring. Det er en svingete vei, og da er det ikke så lett for alle å oppdage at den er åpnet igjen, avslutter Bekkedal.

Mer fra Dagsavisen