Nyheter

Ønsker særegen miljøavgift for ferjetrafikken i Moss

– Vi foreslår en lavutslippssone ved Bastøkaia i Moss. Da vil vi kunne pålegge gebyrer fra kjøretøy med fossilt drivstoff. Et forsiktig anslag er da en inntekt til Moss kommune på ti millioner kroner, mener leder Arild Svenson i Ny Kurs. - Tvilsomt. Inntekter av slike miljøgebyrer må brukes til andre miljøtiltak, sier Shakeel Rehman (Ap).

Bilde 1 av 4

Ny Kurs ønsker å etablere en lavutslippssone for arealene som Bastøferja benytter til oppstillingsplasser for biler og land- og ombordkjøring. Det er Samferdselsdepartementet som i tilfelle må godkjenne området som lavutslippssone. Hvis det kommer en slik godkjenning, kan det kreves inn en klimaavgift for kjøretøy med fossilt drivstoff.

10 millioner kroner

– Vi har gjort en forsiktig vurdering, og regner med å kunne håve inn ti millioner kroner det første året. Da er det tatt utgangspunkt i to millioner kjøretøy årlig, og et gebyr på fem kroner for personbiler og en femtilapp for tyngre kjøretøy. Da sikrer vi også kommunen en inntekt på ti millioner kroner, sier Arild Svenson. Han ser dette som en fin budsjettinndekning, og et bidrag til å bruke minst mulig av kommunens fondsmidler.

Avgift for miljøtiltak

Gruppeleder Shakeel Rehman (Ap) stiller seg tvilende til at pengene fra en slik lokal miljøavgift kan brukes som inndekning i kommunebudsjettet.

– Vi må studere jussen i en eventuell gjennomføring av et slikt tiltak. Jeg tror at et slikt miljøgebyr vil være definert som en «Karbonavgift til fordeling», såkalt KAF-avgift. Da skal i tilfelle de innkomne pengene brukes til miljøtiltak, sier Shakeel Rehman.

Han er likevel fornøyd med at Ny Kurs har tatt kontakt med styringsflertallet for å drøfte budsjettet.

– Vi har invitert alle partier til å komme med innspill, men så langt er det kun Ny Kurs som har tatt imot invitasjonen. Vi kommer til å gjennomgå helheten i budsjettforslaget fra Ny Kurs i rimelig tid før budsjettet skal vedtas i Moss kommunestyre torsdag 17. desember, sier Rehman.

– Velkommen etter

Gruppeleder Eirik Tveiten (Rødt) deltok også på møtet med Ny Kurs, og har ingen problemer med forslaget om lavutslippssone.

– Jeg må nesten si «velkommen etter» til Arild Svenson. For Moss Rødt lanserte et tilsvarende forslag om miljøavgift ved Bastøferjene for halvannet år siden. Det kan være fornuftig å få utredet hva en slik lavutslippssone innebærer av juridiske og praktiske utfordringer. Forslaget vil uansett ikke gi noen økonomisk gevinst i det kommende året; men kanskje i 2022, sier Eirik Tveiten.

Må undersøkes

Hvis et verbalforslag blir vedtatt, så må kommunens administrasjon undersøke saken, på bakgrunn av føringene som er gitt i verbalforslaget.

I forslaget fra Ny Kurs legges det opp til at kommunedirektøren skal sjekke ut muligheter for:
a) Etablering av lavutslippssone for arealene som Bastø Fosen benytter til oppstillingsplasser for biler, og ombordkjøring.
b) Muligheter for etablering av lavutslippssone for Moss havn.
c) Utredning av en miljøavgift for skipsanløp som ikke kobler seg til landstrøm ved anløp i Moss havn.

Landstrøm for bedre luft

Det siste punktet er begrunnet i at kaianleggene til Moss Havn vil ligge innenfor det området som Ny Kurs vil definere som lavutslippssone. Her legges det til rette for landstrøm.

– Dette er et viktig bidrag for bedring av luftkvaliteten i Moss. Det må derfor gis økonomiske konsekvenser for båter som ligger til havn uten å bruke landstrøm. Vi foreslår å kreve inn et miljøgebyr pr. time, sier Arild Svenson.
Han tror også at det vil bli økt trafikkmengde gjennom Moss når ASKO i Vestby flytter trafikk fra Oslofjordtunnelen og Oslo sentrum til egne, elektriske ferjer mellom Moss og Horten. Ny Kurs går inn for at denne trafikken blir avgiftspåvirket ved rushtidsavgifter.

Tar miljøet på alvor

Arild Svenson forteller at partiet er opptatt av Moss kommunes mål om å bli en nullutslippskommune. Derfor er en stor del av budsjettforslaget konsentrert om tiltak for sikre renere luft og økonomiske virkemidler for å oppnå målene. Men budsjettforslaget har også andre innsparingstiltak. Blant annet legges det opp til enda lavere politikerlønninger enn det styringsflertallet har gått inn for.

Ny Kurs vil ha ordførerlønn senket fra 110 prosent til 80 prosent av en stortingslønn. Mens varaordførerens lønn bør reduseres ned til 20 prosent. Partiet ønsker å senke lønn til både utvalgsledere og -nestledere, og fjerne frikjøp av politikere.

---

Definisjoner for lavutslippssoner

  • Ny Kurs vil etablere en lavutslippssone ved Bastøkaia i Moss.
  • Sentral forskrift om lavutslippssoner for biler har denne definisjonen i paragraf 2: "Lavutslippssone er et geografisk avgrenset område på offentlig veg, som er utsatt for lokal luftforurensning fra bil, og der kommunen har fått samtykke til å innføre gebyr for å få kjøre".
  • Gebyr: Det vederlag en eier eller fører av en bil må betale for å kunne kjøre innenfor en lavutslippssone.
  • I forskriftens paragraf 17 står det: "Kommunen bestemmer selv hvordan nettoinntekten fra lavutslippssonen skal brukes på kollektivtransport-, trafikksikkerhets- og miljøtiltak for å redusere lokal luftforurensning"

---

Mer fra Dagsavisen