Moss

Ingen tog i SV-forslag

FJORDKRYSSING: SV-leder Audun Lysbakken vil ha elektrisk Bastøferje, men har ingen planer for tog over fjorden.

- Nei til bru- eller tunnelforbindelse over fjorden, erklærer Audun Lysbakken, leder for Sosialistisk Venstreparti (SV).

I går besøkte han Moss.

I går tok han turen til Østfold, og blant stoppene på turen, var Moss og ferjekaia. Med det, og med gårsdagens debattinnlegg i Moss Dagblad, hiver SV seg tydelig inn i debatten om fjordkryssingsalternativene.

- Det er få lokale partier som har tatt et tydelig standpunkt i saken, men SV står samlet, i Moss, i Rygge og sentralt, sier Lysbakken.

Deres alternativ for en bedre løsning av trafikken rundt og på tvers av Oslofjorden, er å beholde Bastøferja. Men den skal bli elektrisk.

- Urealistisk med tog

- Vi vil kreve at de ved neste konsesjonsperiode setter inn elektriske ferjer, sier lederen for Østfold SV, Leif Christensen.

- Det er akkurat blitt gjort i mitt hjemfylke, Hordaland, sier Lysbakken fornøyd.

Han forteller at ferjene kan lade over natten og at de kan hurtiglade hver gang de ligger til kai.

Et viktig poeng for SV er å unngå en bru- eller tunnelforbindelse som legger til rette for økt biltrafikk. I gårsdagens Moss Dagblad skrev Christensen at biltrafikken vil øke fra dagens 8.000 krysninger til rundt 25.000-30.000 dersom man kan kjøre bil hele veien - over bru eller i tunnel.

- Vi må være seriøse på å kutte utslippene våre, skal vi nå klimamålene vi har satt oss. Mange er flinke, men på samferdsel har vi en lang vei å gå, sier Lysbakken.

Han er tydelig i sin kritikk av de borgerliges prioritering av vei framfor bane.

- Vi må gjøre det mye lettere å kjøre kollektivt, sier han.

- Men hva da med togforbindelse over fjorden?

- Det er veldig urealistisk å få til å legge en toglinje over fjorden. Med ei bru vil spennet bli for stort, og i en tunnel vil det bli for bratt, svarer Christensen.

Lysbakken forteller at SV heller vil danne kollektivknutepunkt på hver side av fjorden, slik at man kan ta tog, ferje og tog igjen.

Lokal allianse

- Og så vil vi ha tunnel fra kaia og opp til E6, slik at trafikksituasjonen i Moss sentrum blir bedre, sier han.

Lysbakken påpeker også et annet aspekt, som SVs argumentasjon bygger sterkt på:

- Ei bru eller tunnel vil ødelegge viktige naturområder der disse får sitt «landingspunkt», enten det er på Jeløy eller i Larkollen. Vi vil alliere oss med lokale krefter, for vi vet at den lokale motstanden er stor.

Under intervjuet dukker en kvinne opp. Hun erklærer seg stor fan av Lysbakken og er et levende bevis på hans poeng.

- Jeg er helt enig. Vi må beholde ferja, sier hun, før hun får en klem av sin politiske helt og forsvinner inn igjen.

hanna.sommerstad@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen