Nyheter

Foreslår at Nye Veier overtar omstridt sykkelprosjekt i Moss

Høyre er for en gang- og sykkelvei langs innfartsveien i Moss. Likevel vil de at planene skrotes, dersom prislappen blir så høy som Statens vegvesen har antydet. Nå foreslår de en alternativ løsning.

Under et møte i Miljøløftet Moss den 23. april orienterte Statens vegvesen om planene for en gang- og sykkelvei mellom Myra og Tigerplassen langs innfartsveien i Moss.

I 2015 anslo Statens vegvesen at prosjektet ville koste i underkant av 100 millioner kroner (omregnet til dagens pengeverdi). Under møtet i Miljøløftet Moss fikk flere politikere hakeslepp da det siste anslaget ble lagt fram: 236 millioner kroner.

Anslaget er ifølge vegvesenet grundig kvalitetssikret. Økningen skyldes blant annet mer byggherrekostnader, samt at vegvesenet ikke hadde tatt nok høyde for kostnader i forbindelse med trafikkomlegging og sprengning. Dette er en av grunnene til at de nå anbefaler at prosjektet settes på vent.

– Innenfor rammene vi får er en slik kostnadsøkning noe vi ikke har penger til, sier Fred Anton Mykland, Statens vegvesens avdelingsdirektør for transport øst.

Mener Nye Veier kan gjøre det billigere

Blant dem som reagerte på prisøkningen var Jørn Roald Wille, Høyres representant i utvalget. Han har fått med seg de to mest profilerte Høyre-politikerne fra Moss, gruppeleder Sissel Rundblad og stortingspolitiker Tage Pettersen, til å fronte saken.

– Vi mener dette prosjektet bør ses på en gang til, sier Wille.

Da med nye øyne. Høyre foreslår nemlig at Nye Veier overtar prosjektet. Selskapet fikk i 2016 ansvaret for utbygging og drift av visse motorveier fra Statens vegvesen.

Høyre flørter med tanken om at Nye Veier kan bygge mer trafikksikre helårs sykkelveier til under halve prisen ved å bygge på en ny måte i Moss.

– Nye Veier har vist at det går an å bygge billigere. De bør opprette en egen avdeling for gang- og sykkelvei, sier stortingsrepresentant Tage Pettersen.

Fred Anton Mykland i Statens vegvesen ønsker ikke å kommentere Høyres utsagn om at Nye Veier bør overta prosjektet. Det er regjeringen, gjennom samferdselsdepartementet, som fordeler nye prosjekter til selskapet. Dermed er det opp til politikerne å avgjøre.

Innfartsveien. rv19. riksvei 19.

Vil ikke støtte et prosjekt til 236 millioner kroner

Høyre er i utgangspunktet positive til at det skal bygges en ny gang- og sykkelvei på strekningen, selv om det i dag finnes alternative veier gjennom Nesparken og Verket.

– De er fine turveier, men ikke til transport. Syklister velger uansett den raskeste løsningen, sier Pettersen.

Derfor mener de det trengs en sykkelvei langs riksveien også. Men til prisen som nå har blitt skissert?

– Hvis det blir så dyrt, vil vi ikke støtte prosjektet, slår Wille fast.

Villige til å sette på bremsen

Lokalpolitikerne har dog ingen direkte makt over pengebruken. Innfartsveien er statlig eid og prosjektet skal finansieres helt og fullt med statlige midler, har vegvesenet tidligere poengtert.

Likevel har flere lokalpolitikere reagert på prisanslaget som nå har blitt lagt fram.

– Det er mangel på respekt av fellesskapets penger, mener Wille.

Så langt har vegvesenet brukt nærmere 20 millioner kroner bare for å planlegge prosjektet.

– Er Høyre villig til å stanse prosjektet, til tross for at staten allerede har brukt nesten 20 millioner kroner på det?

– Ja, svarer Tage Pettersen.

– Da sparer vi fort noen hundre millioner kroner, sier han.

Vil avvente trasévalg

Vegvesenet mener det uavhengig av pris også er en annen viktig grunn til at prosjektet bør settes på vent inntil videre: ny riksvei 19.

Det ligger an til at byggingen av en ny riksvei 19 kommer inn i Nasjonal transportplan (NTP), som skal vedtas i Stortinget neste måned.

Prosjektet kan, avhengig av trasévalg, få store konsekvenser for en eventuell gang- og sykkelvei langs innfartsveien.

– Det ville vært dumt å bygge en flott sykkel- og gangsti der, og så viser det seg at deler av det må rives eller gjøres om fordi den nye riksveien skal bygges der, sier avdelingsdirektør Fred Anton Mykland.

Vegvesenet har tatt initiativ til en dialog med kommunen for å se om det er noen andre strekninger som kan løse den samme funksjonen som prosjektet langs innfartsveien har, nemlig å gi beboere i nord en god gang- og sykkelløsning inn mot sentrum.

Allerede på torsdag skal de ha et møte med representanter fra kommunen.

Mer fra Dagsavisen