Nyheter

Denne helgen kom verdens største helelektriske ferje til Norge

Forventes å settes i trafikk i løpet av februar.

MF «Bastø Electric» er navnet på den nye elektriske ferja som skal gå mellom Moss og Horten, Norges mest trafikkerte ferjesamband. Den ble formelt overlevert fra Sefine Shipyard i Tyrkia den 7. desember, men først nå har den ankommet Norge.

Ferjen er verdens største helelektriske ferje, med en lengde på 144 meter og en kapasitet på 200 biler og 600 passasjerer.

– Dette er en stor milepæl for oss, sier Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen.

LES OGSÅ: Bastøferja seiler nå førerløst mellom Moss og Horten

Må testes før bruk

Ferjen har ligget værfast i Spania siden lille julaften, men på nyåret kunne den endelig seile hjem. Lørdag ettermiddag ankom den Norge.

Ferjen la til kai i Horten, hvor den vil klargjøres og testes mot ladeinfrastrukturen før bruk. Det er kun i Horten hvor det finnes ladeinfrastruktur for å kunne gi strøm til ferjen per dags dato. I Moss ventes det ikke å komme på plass før senere i 2021.

I tillegg til å teste ladingen, må også mannskap læres opp. Dette vil pågå gjennom hele januar. Bastø Fosen forventer å være klare til å sette nye MF «Bastø Electric» i trafikk en gang i løpet av februar.

Da vil det fortsatt gå fem ferjer i daglig drift mellom Moss og Horten, men dagens reserveferje pensjoneres og erstattes av Bastø I eller Bastø II.

På sikt skal tre ferjer på strekningen gjøres elektriske.

LES OGSÅ: Har brukt millioner av kroner på landstrømanlegg - foreløpig har ingen skip brukt det