Nyheter

Mener Bedre Byutvikling Moss (BBM) ikke har partsevne i saken mot staten

Spørsmålet om gyldigheten av dobbeltsporvedtaket i Moss kan ende opp med å ikke bli besvart i Moss tingrett.

Bilde 1 av 2

Denne uka går rettssaken mellom Bedre Byutvikling Moss (BBM) og staten, ved Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Saken gjelder gyldigheten av reguleringsplanen for dobbeltsporet gjennom Moss. Dersom BBM vinner, kan det bety stans i arbeidet med jernbaneutbyggingen.

– Det at man har begynt arbeidene betyr ikke at saken har mistet sin aktualitet for BBM, sa advokat Tine Larsen under den første dagen av rettssaken mandag.

Kort forklart: Dette er BBM-rettssaken (+)

Andreas Hjetland representerer Regjeringsadvokaten, som fører saken på vegne av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Han er av en annen oppfatning.

– Statens hovedsyn er at fylkesmannens vedtak er gyldig. Det bygger på at det etter statens syn ikke var plikt til å foreta en alternativ trasé- eller stasjonsvurdering. Plansaken var dessuten tilstrekkelig opplyst da kommunen fattet vedtaket, sier han.

Ble avbrutt av sin egen advokat

Tirsdag var det Jonathan Parker, leder i BBM, som fikk ordet først. Han fikk spørsmål fra advokat Tine Larsen om hva slags organisasjon BBM er, men benyttet anledningen til å starte med en replikk til regjeringsadvokaten, som endte opp i en lang monolog om BBMs synspunkter om jernbanesaken.

– Min erfaring etter tre års detektivarbeid, for å se hvordan en så dårlig reguleringsplan kunne vedtas, er at vi har funnet ut at nesten ingen tør å kverulere med Bane NOR. I hvert fall Moss kommune. De ble truet med at arbeidene ville stoppes, var noe av det han sa.

Til slutt grep advokat Tine Larsen inn og avbrøt hennes klient.

– Jonathan, nå tror jeg vi må komme oss videre, sa hun.

Parker fortsatte derimot sin monolog, før han til slutt begynte å redegjøre for BBMs historikk og virke. Det var et kortfattet svar, før han igjen gikk tilbake til BBMs synspunkter i saken om dobbeltspor.

LES OGSÅ: Åpner for å fortsette kampen, selv om de skulle tape i retten (+)

Undrende til organisasjonens formål

Det var ikke uten grunn at BBMs historikk og virke ble tatt opp. Det er nemlig et sentralt tema i rettssaken.

– Det er statens syn at BBM ikke har partsevne og at de mangler rettslig interesse, sa advokat Hjetland under rettens første dag.

Dersom dommer Geir Sunde Haugland konkluderer med at det er korrekt, vil saken avvises – uten at spørsmålet om jernbanevedtakets gyldighet blir vurdert av retten.

Advokat Hjetland begrunner BBMs manglende partsevne og rettslige interesse med særlig to forhold. Det er ene er at foreningen ble opprettet i 2017, etter at vedtaket om dobbeltsporet ble truffet.

– Dermed synes foreningen opprettet med søksmål for øyet, forklarer Hjetland.

Det andre forholdet knytter seg til hvorvidt organisasjonen er en naturlig representant for søksmålet. Hjetland stilte i retten spørsmål om hvorfor det var BBM og ikke de berørte beboerne i Moss som hadde gått til søksmål.

– Vi prøvde å få naboene til å forstå at det ville lønne seg at de samlet seg og gikk til sak, men det klarte vi ikke, var Parkers svar.

Bedre Byutvikling Moss (BBM) har saksøkt staten og er optimistiske før rettssaken i Moss tingrett. Her ved leder Jonathan Parker.

Jonathan Parker, leder i BBM, forklarte seg i Moss tingrett tirsdag.

Ble presset om medlemstall

Organisasjonens medlemsmasse kan også ha betydning for vurderingen om partsevne og rettslig interesse.

Ifølge BBMs oversikt hadde de 134 betalende medlemmer i 2019.

I en fersk oversikt datert 21. november, som de presenterte i retten tirsdag, hevdes det at de nå har rundt 240 medlemmer.

Dommer Geir Sunde Haugland hadde flere spørsmål knyttet til BBMs medlemsmasse.

– Hvem er medlemmer? Hvor er de bosatt?, var noe av det han ville vite.

Parker slet derimot med å gi noe godt svar, da han ikke hadde den overordnede oversikten.

– De som er bosatt i Moss og medlemmer av foreningen, har du noe inntrykk av hvor mange av dem som er direkte berørt av jernbaneutbyggingen?, spurte dommeren videre.

– Jeg kan tenke meg 45, svarte Parker.

– Har du noe inntrykk av hvor mange av deres medlemmer som var blant de 85 som klaget på vedtaket?

– Jeg vil anta at alle disse var medlemmer hos oss på den tiden, svarte Parker.

Reagerte på politisk utsagn

Dommeren satte også spørsmålstegn ved organisasjonens partipolitiske uavhengighet.

Grunnen var at han hadde merket seg følgende tekst i BBMs årsberetning for 2019:

«Vi er relativt fornøyde med at vi har medvirket til å fjerne Høyre og Aps 75 prosents dominans i bystyret».

– Dette høres partipolitisk ut for meg, sa dommer Haugland.

– Ja, det høres slik ut, men det er ikke det. Vi er ikke politiske i det hele tatt, svarte Parker.

LES OGSÅ: Mener BBM utfordrer lokaldemokratiet ved å forsøke å endre jernbanebyggingen (+)

Sier de har samlet inn over en halv million kroner

BBM-leder Jonathan Parker sa også litt om organisasjonens økonomi i retten. Ifølge ham har BBM fått inn minst 600.000 kroner siden opprettelsen i 2017. Det meste av finanseringen er støttebidrag.

Han forklarte også at de hadde samlet inn nok penger til å betale advokat Tine Larsen for den pågående rettssaken, og at de sitter igjen med mellom 20.000 til 30.000 kroner ekstra «i tilfelle».

Det blir dommer Geir Sunde Haugland som avgjør hvorvidt BBM har partsevne og rettslige interesse, før han eventuelt tar stilling til hvorvidt vedtaket om reguleringsplanen for dobbeltsporet er gyldig eller ei.

Jonathan Parker har allerede gitt utrykk for at han ønsker å anke saken, hvis de ikke får medhold – men at det vil avhenge av deres økonomiske handlerom.

Mer fra Dagsavisen