Årsaken til nedetid er omlegging til ny løsning for nyregistrering av kjøretøy, opplyser Statens vegvesen.
– Vi beklager at vi er nødt til å stenge tilgangen til tjenestene disse dagene. Vi er i gang med å fornye et 40 år gammelt system. Tidligere i år flyttet vi over alle data. Tiden er nå kommet for å installere nye, integrerte løsninger, sier prosjektleder Erik Johannessen i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Se liste over tjenester med nedetid lenger ned i saken
Siden heller ikke de ansatte på trafikkstasjonene har tilgang til kjøretøytjenestene i nedeperioden, vil noen trafikkstasjoner holde stengt. Om du planlegger besøk til en trafikkstasjon fredag, bør du altså sjekke åpningstider på vegvesen.no før du drar, så du ikke kommer til stengt dør.
Har du sendt eller mottatt digital salgsmelding bør du få denne godkjent så raskt som mulig, og senest i løpet av 21. november. Hvis ikke kan fristen på ti dager være ute når systemene er oppe igjen, slik at du må starte eierskiftet på nytt, advarer veivesenet.
Følgende tjenester blir utilgjengelige i perioden, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding:
* Kjøpe prøveskilt
* Levere salgsmelding
* Gjennomføre EU-kontroll
* Godkjenne kjøretøy ved trafikkstasjon
* Betale omregistrerings- og engangsavgift (Skatteetatens betalingsløsning)
* Omregistrere eller avregistrere kjøretøy
Dette vil berøre brukerne både på trafikkstasjon, vegvesen.no og brukere av bransjeløsninger (gjelder både ny- og bruktbilsalg).
Dette vil likevel fungere
Førerkorttjenestene vil fungere som normalt, på vegvesen.no og på trafikkstasjonene som holder åpent.
Kjøretøyopplysninger på vegvesen.no fungerer, men kan være ustabilt i perioder.
Fra 25. november må alle som skal førstegangsregistrere kjøretøy godkjenne eierskap for å bli oppført som eier.
Skal du kjøpe nytt kjøretøy i Norge, må du godkjenne eierskapet ved å signere på vegvesen.no/dinside eller ved oppmøte på trafikkstasjon.
Godkjenning av eierskap skal blant annet hindre at noen førstegangsregistrerer kjøretøy i en annen persons navn.