Nyheter

Frykter landskapet i Rygge skal bli rasert av fergetrafikk fra riksvei 19

Beboere i Rygge har startet et opprop mot bygging av motorvei gjennom et yndet landskapsvernområde. – Det er ikke et Alnabru vi har med å gjøre her, sier Karine Westerveld, en av initiativtakerne.

Statens vegvesen jobber for tiden med å finne ut hvor fremtidens fergeleie i Moss bør ligge.

I et åpent møte på Bylab 24. september la de fram hvilke alternativer som er aktuelle. Den foreløpige anbefalingen var å beholde dagens plassering, mens andrevalget var å flytte fergeleiet til Kleberget. Samtidig blir også Nordre Feste og Store Revlingen fortsatt vurdert som mulige plasseringer.

Det har fått innbyggere i Rygge til å mobilisere seg.

Underskriftskampanje

Tirsdag 29. oktober ble det lansert en underskriftskampanje kalt «Nei til rasering av Ryggelandskapet!». På under en uke har over 500 personer signert oppropet.

– Vi er veldig glade for dette engasjementet. Det siger på hele tiden, forteller Karine Westerveld, en av dem som står bak oppropet.

– Ødeleggende

Hun frykter at Statens vegvesen vil bygge en firefelts motorvei fra det nye fergeleiet og til E6, som vil gå gjennom Værne kloster landskapsvernområde - et yndet og mye brukt rekreasjons- og friluftsområde for innbyggerne.

– Det er ikke et Alnabru vi har med å gjøre her, sier Westerveld, som mener konsekvensene ville vært alvorlige.

– Det ville vært et stort inngrep i det flotte herregårdslandskapet vårt. Hele området vil miste helhetsverdien sin. Egenskapene som kjennetegner dette området vil bli rasert, sier hun.

LES OGSÅ: Varsler stramme økonomiske rammer i nye Moss kommune (DA+)

Billigere løsning

Westerveld og de andre Rygge-beboerne som står bak kampanjen tror motorveien vil bygges i dagen, da dette er en billigere løsning enn å legge den i tunnel.

– Vi vet at vi spiller på lag med lokalpolitikerne, som vil ha veien i tunnel helt fra fergeleiet og ut til E6, men vi vet også at vegvesenet ønsker å gjøre dette så samfunnsøkonomisk som mulig. De sitter med kalkulatoren i hånda, sier hun.

– Jeg forstår at de har fått i oppdrag å gjøre dette så billig som mulig, men jeg er ikke trygg på om de har vurdert verdier som matjord og rekreasjonsmuligheter høyt nok. Derfor må vi si ifra og minne dem om dette, legger hun til.

Statens vegvesen kan på nåværende tidspunkt ikke utelukke en anbefaling av motorvei i dagen gjennom dette landskapsvernområdet i Rygge.

Statens vegvesen kan på nåværende tidspunkt ikke utelukke en anbefaling av motorvei i dagen gjennom dette landskapsvernområdet i Rygge.

Uavhengig av fergeleieplassering

Bekymringen gjelder ikke bare hvis vegvesenet velger å gå for en plassering ved Feste eller Revlingen, men også hvis de beholder dagens fergeleie eller flytter det til Kleberget.

– Vi ser helt klart faren for at en veikorridor vil bli lagt mot sør uansett, sier hun.

Her kan du lese Westervelds leserbrev om saken: «Se for deg en firefelts motorvei med dundrende trafikk gjennom Dyreskogen og Carlberg»

Ikke gitt at veien vil gå i tunnel

Jyar Dara, Statens vegvesens prosjektleder, bekrefter at selv om fergeleiet ved Feste eller Revlingen blir utelukket, så kan de likevel ende opp med å bygge en vei som går gjennom kulturlandskapet i Rygge.

– Fra dagens fergeleie og mot sørlig retning har vi flere alternative veilinjer innenfor denne korridoren, hovedsakelig nær dagens jernbanetrasé. De fleste går delvis eller helt i tunnel, mens noen går i dagen, sier han.

Kan ikke utelukke beboernes skrekkscenario

Prosjektlederen forklarer at deres oppgave nå er å anbefale et konsept med flere alternativer.

– Neste fase blir å vurdere alle konsekvensene de ulike alternativene har for samfunnet. Dette er kun forarbeidet før den fasen. Det er viktig å forankre hvilket konsept eller område vi skal vurdere. Dersom vi foreslår en veitrasé i en sørlig retning, er vi nødt til å gjøre utredninger, sier han.

– Så per nå kan dere ikke utelukke at dere vil ende opp med en vei i dagen gjennom kulturlandskapet i Rygge?

– For å utelukke det, må vi kunne dokumentere grundig og argumentere godt nok hvorfor vi anbefaler det eller ikke anbefaler det. Der er vi ikke ennå, svarer han.

LES OGSÅ: Avduket rosa skulptur i vernet landskap på Jeløy

Flere utredninger i vente

Prosessen med å velge fergeleie og påfølgende veitilkobling til E6 er nemlig i en tidlig fase, forklarer han.

– Statens vegvesen vil komme med en anbefaling, og den behandles i forslag til planprogram. Det gjenstår mange utredninger før vi kan komme med en endelig anbefaling, sier han.

Kan ende opp med flere fergeleieanbefalinger

Per nå ligger de ikke an til å snevre det ned til bare én fergeleieplassering i desember.

– Arbeidet omhandler primært riksvei 19. Det kan fort hende at vi anbefaler 1-3 alternativer videre. Jeg tror det blir vanskelig å kun lande på ett. Riksvei 19-alternativene er i stor grad mulig å kombinere med ulike lokaliseringer av ferjeleiet som må avklares i en egen prosess, sier prosjektlederen, som understreker at alle miljøhensyn vil bli belyst før et endelig valg tas.

– Alle alternativene har interessekonflikt. Ingen av dem løses uten problematikk. Derfor er vi nødt til å utrede dem mer i detalj, sier han.

LES OGSÅ: Tre år siden nedleggelsen av Moss lufthavn Rygge: – Det føltes som at jeg hadde mislykket som tillitsvalgt (DA+)

Mer fra Dagsavisen