Nyheter

Klimabudsjett for Nye Moss

BUDSJETT: Torsdag 31. oktober skal rådmann Hans Reidar Ness legge fram sitt første budsjett for nye Moss kommune. – Totalt vil det bli et budsjett på rundt regnet tre milliarder, sier han.

Selv om Moss og Rygge først blir formelt slått sammen fra 1. januar 2020, må budsjettet for den sammenslåtte kommunen vedtas i år.

– Den 31. oktober får både formannskap og offentligheten innsyn i budsjettet. Deretter blir det partidrøftinger, innbyggerinvolvering og politisk behandling i formannskapet, før budsjettet endelig vedtas i det nye kommunestyret onsdag 11. desember, sier Hans Reidar Ness.

Tre milliarder

Han anslår at budsjettrammene blir omkring tre milliarder kroner. Det vil samsvare med de to budsjettene for Rygge og Moss for inneværende år, med justeringer for pris- og lønnsvekst. Ness venter også på hva som kommer av føringer gjennom statsbudsjettet, som skal legges fram for Stortinget 7. oktober.

Klimabudsjett

Benedicte Lund (MDG) er svært fornøyd med den samarbeidsavtalen som ble undertegnet av de seks samarbeidspartiene som skal styre byen de neste fire årene.

– Det er satt et solid klima- og miljøstempel på avtalen, og det må også gjenspeiles i kommunebudsjettet. Mange miljøtiltak kan gjøres uten at det koster så mye. Men det er hovedpoeng at de som forurenser naturen må betale, mens de som går inn for løsninger med lite eller ingen forurensning kan oppnå fordeler. Et eksempel er at en andel fra parkeringsavgiftene i sentrum kan fordeles til subsidiering av månedskort på buss. Det er slått fast i samarbeidsavtalen at vi skal jobbe for det som kalles KAF-ordningen. Det betyr «Karbonavgift til fordeling», sier Benedicte Lund.

Fra Canada

Hun forteller at denne formen for omfordeling av avgifter har vært debattert en del år, men at den ikke er vedtatt som et prinsipp i Norge. MDG er inspirert av blant annet Canada, som innførte ordningen for hele landet fra januar 2019.

Samarbeidsavtalen legger også føringer for at det skal satses mer på konkrete klimatiltak.

– Vi har begynt med flere prosjekter som fungerer godt i Moss, men samarbeidsavtalen viser at det må bli mer handling. Vi er enige om å arbeide for bilfritt sentrum og styrke satsingen på utlånsordning for elsykkel. Vi skal føre en samferdselspolitikk som minimum oppfyller et nullvekstmål. Lokal trafikkvekst skal tas med mer kollektivsatsing og sykkelbruk. Dette betyr blant annet regulering for kollektivfelt og sykkelveier, sier Benedicte Lund.

Mer fra Dagsavisen