Han er leder i Bedre Byutvikling Moss (BBM), og ønsker å få stanset arbeidet med den jernbanetraseen som er valgt gjennom Moss.
- Flere feil
Det er advokat Tine Larsen fra advokatfirmaet DSA as i Oslo som har sendt stevningen til Moss Tingrett, på vegne av BBM.
– Advokaten går grundig gjennom de mange saksbehandlingsfeilene som er begått, og tar for seg prosessen, slik den er blitt politisk behandlet siden 1993. Vi har klaget feilene inn for fylkesmannen, men har ikke fått gjennomslag. Siden det er Fylkesmannen som er siste klageinstans, må en rettslig stevning rettes mot Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Det er dette departementet som har ansvaret for forvaltningen av fylkesmannsembetet, sier Jonathan Parker.
– Må pakke sammen
– Vil BBM be om at arbeidet med nytt dobbeltspor blir stanset inntil Moss Tingrett har behandlet stevningen?
– Nei, det ser vi ingen grunn til. Jeg regner med at denne saken vil komme opp for tingretten innen seks-sju måneder. Hvis vi får medhold, må Bane NOR pakke sammen, og alt arbeid blir stanset. Vi har tid til å vente på en solid rettslig avgjørelse, sier Parker.
Han er optimist, og har sterk tro på å få medhold i Moss tingrett.
Jonathan Parker viser til det rettslige begrepet «... ikke fjerntliggende mulighet for et annet resultat».
– Dette innebærer at hvis tingretten mener at det er en mulighet for at en, eller flere, av saksbehandlingsfeilene kan ha ført til et annet resultat når det gjelder reguleringsplanen for dobbeltsporet, så vil vi vinne fram, sier Jonathan Parker.
BBM har startet en pengeinnsamling for å kunne gjennomføre rettssaken, og trenger minst 150.000 kroner for å føre saken for Moss tingrett. Og ytterligere 150.000 hvis tingrettsdommen blir anket videre i rettssystemet.
Vi er ikke i mål med pengeinnsamlingen, men har fått garantier som sikrer behandling i Moss tingrett. Vinner vi, og får dekket saksomkostningene, vil bidragsytere få tilbakebetalt sin andel av pengene hvis de ber om det etter avsluttet sak, sier Parker.
– Ingen frykt
– Jeg vil bli svært overrasket hvis BBM får rettslig medhold, sier prosjektsjef Jarle Rasmussen i Bane NOR.
Han påpeker at spørsmål om saksbehandlingsfeil i forbindelse med reguleringsplanen er blitt fremmet fra BBMs side tidligere, og blitt avvist av fylkesmannen.
– Det er vanskelig å se for seg at resultatet blir annerledes i en eventuell rettssak. Jeg frykter ikke at vi blir nødt til å stanse arbeidet med dobbeltsporet gjennom Moss. Vi er på solid og trygg grunn når det gjelder den grundige behandlingen som reguleringsplanenen er blitt gjenstand for, sier Rasmussen.
I en kommentar fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet sier statssekretær Lars Jacob Hiim: "Det er kommunen og fylkesmannen som har fattet vedtak om reguleringsplan for nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad. Forvaltningsvedtak kan etter tvistelovens regler bringes inn for retten. Kommunal- og moderniseringsdepartementet tar til etterretning at Bedre Byutvikling Moss nå har tatt ut søksmål. Departementet vil vurdere stevningen og kommentere denne i vårt tilsvar til tingretten."
FAKTA:
BBM anfører at reguleringsplanen er ugyldig på grunn av følgende saksbehandlingsfeil:
1. Mangelfull konsekvensutredning; ved at alternative lokaliseringer ikke er tilfredsstillende utredet.
2. Manglende ivaretakelse av sikkerhetshensyn i kvikkleiresonen ved Moss Havn
3. Manglende vurdering av naturmangfoldloven
4. Utenforliggende hensyn
5. Inhabilitet
6. BBM mener at saksbehandlingsfeilene, både hver for seg og samlet, virket bestemmende for reguleringsplanens innhold, med den konsekvens at planen er ugyldig.