Nyheter

Olav Thon: – Resultatløst møte om flyplassen

Det kom skuffende lite ut av møtet med investorgruppa "Rygge Airport", ifølge storaksjonær Olav Thon.

I MØTE: Storinvestor Olav Thon hadde mandag invitert den private grupperingen Rygge Airport til sitt kontor  med de andre storaksjonærene i Rygge Sivile lufthavn. FOTO: GORM KALLESTAD/NTB SCANPIX

Av: Marie De Rosa og Paul Norberg

– Det er veldig kaotisk for øyeblikket, sa Thon til pressen da han kom ut av møtet med investorgruppa "Rygge Airport" og de andre hovedaksjonærene i Rygge Sivile lufthavn (RSL).

Som Moss Dagblad tidligere har omtalt, ønsker en gruppe investorer å sikre videre drift av Moss lufthavn Rygge (MLR), som er besluttet nedlagt fra 1. november. Mandag møtte de Olav Thon på hans kontor i Oslo, sammen med blant andre konserndirektør Håkon Mageli i Orkla. Thon Holding og Orkla Eiendom eier til sammen 80 prosent av aksjene i flyplassen. Til stede var også flyplassdirektør Pål Tandberg, som fortalte investorene om flyplassdriften, og fylkesvaraordfører Ole Haabeth (Ap).

Les også: Han er én av Rygges redningsmenn

Skuffende lite kom ut av møtet, ifølge Thon.

– Det er veldig komplisert å drive en flyplass, så at de ikke kunne komme med en løsning nå er jeg ikke overrasket over, men jeg hadde kanskje trodd at de hadde kommet lenger i sine undersøkelser, sier Thon.

Må få Avinor på banen

Også fylkesvaraordfører Haabeth etterlyser mer konkret informasjon fra investorgruppa.

– Jeg hadde nok forventet at de ville hatt litt «kjøtt på beinet». De kom ikke med konkrete forslag til hva som ville skje framover, og det var egentlig lite nytt i forhold til det som er blitt kjent gjennom mediene siden lanseringen i forrige. Og på møtet var det også tydelig en viss skepsis til at dette nye initiativet kunne lykkes. Vi ble heller ikke presentert noen organisasjonsmodell, sier Haabeth til Moss Dagblad.

Les også: Flyplassen får eget Nav-kontor

Uten aktiv statlig medvirkning fra staten ved Avinor og Forsvaret, er det umulig å få til ny drift av Rygge flyplass, tror han.

– Foreløpig var det ikke informasjon om mer kapital enn de ca. 1,5 millionene som hittil er kommet inn. Men det ligger i kortene at investorene er innstilt på større investeringer, så fremt statens aktører er villige til å bidra aktivt, sier Haabeth.

Dagens eiere av flyplassen på Rygge har tidligere tilbudt staten via Avinor å overta eierskapet og var tidligere i sommer i et møte med Samferdselsdepartementet. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har tidligere uttalt seg positiv til at flyplassen drives videre.

Har tapt 171 millioner

Under møtet ble det også gjort klart at ingen av de tidligere eierne – Orkla, Olav Thon, Østfold Energi eller Østfold fylkeskommune – vil være med på nysatsingen til Rygge Airport.

Les også: Flyselskapene lunkne til Rygge-retur

– Vi er ferdige med flyplassdrift og har tatt vårt tap, sa Mageli til pressen under en pause i møtet, og la til at Orkla har tapt 171 millioner kroner på sine aksjer i flyplassen.

Inntil investorene får lagt en finansieringsplan på bordet, går det fortsatt mot en nedleggelse av MLR, ifølge Mageli.

– Investorene har ingen finansieringsplan som innebærer videre drift. De ville ha informasjon, men ga lite informasjon tilbake. Per nå går det fortsatt mot en nedleggelse av Rygge flyplass, sa han.

Tidligere forsvarsminister og styreleder i "Rygge Airport", Anne-Grete Strøm-Erichsen, kalte på sin side møtet for "greit og informativt".

–  Vi hadde ikke forventet noen konklusjoner, sa hun.