Nyheter

Legger ned Rygge lufthavn

Styret i Rygge sivile lufthavn vedtok i kveld å legge ned Rygge lufthavn for sivil flytrafikk.

Moss lufthavn Rygge.

Av Tom Vestreng

Styret i Rygge sivile lufthavn har besluttet at trafikken skal avvikles etter 1. november i år dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes.

Ikke grunnlag

– Styret ser ikke grunnlag for sivil trafikk etter 1. november 2016, og det er besluttet at trafikken skal avvikles etter dette dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes. Ryanairs ruteprogram antas offentliggjort i løpet av neste uke, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Styremøtet ble avsluttet ved sjutiden i kveld, etter å ha holdt på i flere timer.

1.000 arbeidsplasser

I dag er det 500 arbeidsplasser som er direkte knyttet til Rygge lufthavn. I tillegg kommer 500 som på andre måter er tilknyttet driften på flyplassen, sier markedssjef Silje N. Thoresen ved Rygge lufthavn til Dagsavisen.

– NHO har anslått at det er et underskudd på 6.000 arbeidsplasser i regionen. Nå kan vi legge til 1.000 til. Man kan bare tenke seg hva dette vil bety for situasjonen i Østfold. I dag er det mange som er sinte og lei seg. Utsiktene framover er vanskelige, sier hun stille.

Det er regjeringens forslag om flypassasjeravgift, som ble lansert i november i fjor, og som ble endelig vedtatt under revidert nasjonalbudsjett i våres, som er bakgrunnen.

– Uten den avgiften hadde det vært fulle rulle her. Alt endret seg en novemberkveld i fjor, da avgiften kom på bordet, sier hun videre.

Forslaget om avgiften fikk flyselskapet Ryan Air, til å si opp sin basekontrakt med Rygge fra 1. november.

– Dagens avgjørelse baserer seg på hva Ryan Air har bestemt seg for tidligere, sier markedssjefen.

Rygge har drevet med sivil luftfart siden de fikk konsesjon 19. november 2004.

Snaut 12 år senere er det slutt.

– Hva som skal skje videre er en diskusjon vi må ta nå. Det vil fortsatt være militær flyvirksomhet her, og Hovedredningssentralen har en helikopterbase her, sier Silje N. Thoresen.

Les også: Luftambulansen: – Rygge er livsviktig

Katastrofe

Regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF må dele ansvaret for at Moss lufthavn Rygge nå ser ut til å bli lagt ned, mener Senterpartiets Geir Pollestad

– Det er en katastrofe for Moss-regionen og Østfold at rundt tusen mennesker kan miste jobben som en konsekvens av at regjeringen har valgt å gjennomføre flypassasjeravgiften, til tross for at de har vært klar over konsekvensene, sier han til NTB.

Pollestad er leder av Stortingets næringskomité.

– Jeg forventer at finansministeren og samferdselsministeren snarest mulig drar til Rygge for å møte folk og forklare hvorfor regjeringen lot være å droppe avgiften i revidert budsjett, sier han.

Også Pollestads partilededer, Trygve Slagsvold Vedum, synes nedleggelsen er dramatisk.

 Jeg synes det er ekstremt ille, at det skjer. Jeg sitter i Finanskomiteen, ved siden av å være partileder, og dette var en avgift ingen hadde hørt om før den kom flygende inn for å finansiere andre tiltak. Den var ikke engang skikkelig utredet. Så dette er enormt dramatisk, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til Dagsavisen.

Regjeringen bestemte seg for avgiften i revidert statsbudsjett, men det er Stortinget som har det endelige ordet.

Revidert skal behandles i Stortinget i juni, og jeg kommer allerede onsdag  til å utfordre finansminister Siv Jensen (Frp) på dette. Regjeringen bør snu i denne saken, sier han videre.

Det er mange som vil bli berørt av dette. Arbeidsledigheten er i Mossedistriktet er høy fra før,  og over landsgjennomsnittet. Dette blir veldig dyrt for samfunnet når så mange blir NAV-mottakere framfor lønnsmottakere, sier han.

Statsminister Erna Solberg (H) forsvarer flypassasjeravgiften og slår fast at regjeringen ikke lar seg presse av Ryanair.

– Ingen norske lufthavner blir nedlagt på grunn av en avgift på flyreiser, skriver Solberg i en Facebook-oppdatering tirsdag kveld.

– I dette konkrete tilfellet dreier det seg om at Ryanair ikke ønsker å benytte seg av lufthavnen på Rygge, angivelig på grunn av den nye avgiften – en avgift som for øvrig ikke ser ut til å hindre Ryanair i å fly til andre flyplasser i Norge, skriver hun.