Nyheter

Beholder flyavgiften

I forslaget til revidert nasjonalbudsjett holder regjeringen fast ved vedtaket om å innføre flypassasjeravgiften fra 1. juni.

Bilde 1 av 2

Av: Martin Næss Kristiansen og Marie De Rosa

Stortingsrepresentant Irene Johansen (Ap) fra Moss er svært skuffet over beslutningen.

- Etter massivt press også fra sine egne i Østfold og andre deler av landet, hadde jeg forventet at de nå hadde skrotet denne avgiften for godt. Jeg konstaterer at de lokale representantene fra Høyre og Frp ikke har fått gjennomslag for sine årsmøtevedtak om å skrote avgiften, sier Johansen.

- Kroken på døra

Ryanair har som følge av avgiften sagt opp baseavtalen på Moss Lufthavn Rygge fra 1. november, og flyplassledelsen har gjentatte ganger vært krystallklar på at Ryanairs flukt betyr flyplassens undergang. Styreleder Svein Hurlen (bildet) i Rygge Sivile Lufthavn AS er fortsatt like tydelig:

- Avgiften betyr kroken på døra for oss. Vi går ikke inn i et år med 100 millioner i underskudd med åpne øyne, det sier seg selv.

Om lag 1.000 arbeidsplasser vil anslagsvis forsvinne dersom flyplassen legges ned.

- Med ytterligere økt oljepengebruk i revidert nasjonalbudsjett burde regjeringen prioritert å kutte ut avgiften. De har redusert inntektene fra den med 250 millioner kroner, men holder altså fast ved innføring 1. juni, sier Irene Johansen videre.

Håper på ESA-sommel

Det forutsetter at ESA innen den tid har behandlet fritaket som regjeringen ville innføre på transitt- og transferpassasjerer. Derfor gir ikke Johansen helt opp håpet om å redde flyplassen ennå.
- Vi får sette vår lit til at ESA har mange andre saker å behandle og at fristen ryker slik at regjeringen får en ytterligere tenkepause til å finne andre inntektskilder i statsbudsjettet for 2017. Innføres flyseteavgiften om tre uker, er dette en særdeles dårlig valgkampsak å fronte for Høyre og Frp i Østfold i valgkampen i 2017, mener hun.

Sp: - Provoserende

Også Senterpartiet reagerer sterkt på at regjeringen ikke skroter eller i det minste kommer med en ny utsettelse av den omstridte avgiften.
- Det er provoserende at Siv Jensen og Fremskrittspartiet står på så hardt for å få innført en flypassasjeravgift som vil ha så store konsekvenser. Den vil kunne ramme et stort antall arbeidsplasser, har liten eller ingen miljøgevinst og vil ramme distriktene hardt. Nå må stortingsgruppene til FrP og Høyre våkne og stoppe dette forslaget. Avgiften er minst like meningsløs som plastposeavgiften som ble vraket i fjor. Stortinget ga i forbindelse med behandling av statsbudsjettet regjeringen en åpning for å vrake avgiften. FrP og Høyre trosser alle advarsler og innfører likevel avgiften, sier stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp).

Les også: Gir flyseteavgift skylden for velgerflukt

Taper millioner

Den utsatte flypassasjeravgiften betyr 250 millioner kroner mindre i inntekter i år, skriver NTB.

Avgiften skulle ha vært innført 1. april, men ble utsatt til 1. juni. Det betyr 250 millioner kroner mindre i inntekter enn hva regjeringen og støttepartiene la opp til i budsjettforliket i fjor høst.