Moss vil ikke lenger fremstå som like attraktiv dersom regjeringens forslag om å innføre en flyseteavgift blir vedtatt, frykter daglig leder Yngvar Trandem i Mosseregionens Næringsutvikling (MNU). Trandem er en av flere næringslivsaktører som den senere tida har advart mot at avgiften vil kunne føre til at Ryanair trekker seg ut av samarbeidet med Moss lufthavn Rygge, og at flyplassen blir nedlagt.
Samtidig lanserer MNU sammen med en rekke private aktører en offensiv markedskampanje denne uka hvor målet er å trekke flere bedrifter og privatpersoner til Moss. I et annonsebilag i Aftenposten og Moss Avis vises det blant annet til flere byutviklingsprosjekter og byens nærhet til sentrale knutepunkt.
Rygge motoren
Flystasjonen på Rygge er selve motoren i arbeidet med å trekke et høyteknologisk miljø til regionen, mener Trandem.
– Etter at AIM Norway bestemte seg for å legge sin virksomhet med jagerflyvedlikehold til Rygge, har det vært betydelig interesse fra andre om etablering i mossedistriktet. Det er denne utviklingen som nå står i fare, sier Trandem.
– Flyavgiften vil ikke bidra noe som helst til et bedre miljø, men kan i stedet føre til tap av 1.000 arbeidsplasser. I tillegg kan det føre til færre nyetableringer. Jeg håper inderlig at stortingspolitikerne vil forstå at dette er galskap, og endrer standpunktet sitt, sier han.
Prøver å påvirke
Ordfører Tage Pettersen (H) forteller at han gjør alt som står i hans makt for å hindre avgiften fra å bli innført.
– Jeg er like lite positiv til avgiften som Yngvar og nytter de kanalene jeg har til å påvirke.
Pettersen vil foreløpig ikke trekke noen konklusjoner om hvordan flyseteavgiften kan påvirke Moss, men understreker at det neppe vil ha et positivt fortegn.
– Avgiften vil ikke bidra positivt, men jeg vet enda ikke om den vil gjøre skade. Målet må uansett være å ha en operativ flyplass, sier han.
Ordføreren bekrefter at utviklingen ved Rygge har vært viktig for Moss.
– Det er sterk konkurranse blant kommunene som ligger i relativt kort reiseavstand fra Oslo, og vi kommer ingen vei uten markedsføring. Moss er det mest sentrale knutepunktet på Østlandet. Etter at det høyteknologiske selskapet AIM Norway bestemte seg for å legge sin virksomhet til Rygge flystasjon, har det vært betydelig interesse fra andre interessenter om etablering i mossedistriktet.
Utviklingen av jernbanestasjonen og havneområdet vil skape «et nytt Moss», tror prosjektsjef Steffen Markussen i Sjøsiden Moss AS, som er en av bidragsyterne bak kampanjen.
– Når det blir en snau halvtime med toget inn til Oslo, kombinert med flott natur og langt billigere priser enn det hovedstaden kan tilby, ligger alt til rette for en positiv utvikling av Mosseregionen, sier Marcussen.