Nyheter

Norsk drama på kinotoppen

Både «Ut og stjæle hester» og «Psychobitch» er blant årets 10 mest sette kinofilmer. I vår er det mellomfilmene som leverer, fastslår kinodirektør.

– Det er fantastisk å se hvordan filmen treffer publikum over hele landet, sier Turid Øversveen, produsent i 4 1/2 Fiksjon, som står bak «Ut og stjæle hester».

Både «Ut og stjæle hester» og ungdomsdramaet «Psychobitch» nærmer seg nå 100.000 besøk. Begge ligger på topp 10 over årets mest sette kinofilmer i første kvartal 2019.

De siste årene har listen over mest sette norske filmer vært dominert av actionfilmer som «Bølgen», «Skjelvet» og «Den 12. mann», samt eventyr- og familiefilmer som «Karsten og Petra»-serien. Samtidig har norsk filmbransje lenge uttrykt bekymring for den såkalte mellomfilmen – dramafilm lagd på lavt til mellomstort budsjett – i det nye kino- og strømmemarkedet.

«Lenge varslet krise»

Etter et godt år for norsk film i 2018 ble kinovåren 2019 omtalt som «en lenge varslet krise», da Norsk filminstitutt bare kunne presentere seks norske kinopremierer for hele første halvår 2019. I 2018 hadde 27 norske filmer kinopremiere, og norsk film passerte for første gang 25 prosent av det totale kinobesøket. «Det synes i dag enklere å få finansiert en dramaserie enn en mellomstor kinofilm», skrev Rushprint-redaktør Kjetil Lismoen i sin kommentar om den norske filmvåren.

Nå viser kinotallene for 2019 at tre av årets seks norske filmer er blant de ti mest besøkte, med storsatsingen «Amundsen»  som mest sette norske film på drøyt 200.000 besøk. Den har imidlertid vært en skuffelse, konstaterer programdirektør Christin Berg i kinokjeden Nordisk Film.

Les også: «Ut og stjæle hester» er sanselig, mesterlig og unikt vakker

– I vår er det mellomfilmene som har sparket fra seg, mens «Amundsen» har gått omtrent halvparten så godt som vi hadde håpet. «Psychobitch» og «Ut og stjæle hester» er to gledelige eksempler på at folk har lyst til å gå og se gode norske filmer. Kvalitet selger, sier Christin Berg.

Saken fortsetter under bildet. 

Fra ungdomsfilmen "Psychobitch", en av årets mest populære norske filmer

Fra ungdomsfilmen "Psychobitch", en av årets mest populære norske filmer. Foto: Ape & Bjørn/Nordisk Film 

– «Psychobitch» er en morsom og tøff film som virkelig har truffet sin unge målgruppe, «Ut og stjæle hester» går fortsatt bra og vil passere 100.000 i påsken. Begge har jobbet godt for å skape oppmerksomhet og publikumsengasjement, synes programdirektøren.

Møter publikum

For både «Psychobitch» og «Ut og stjæle hester» har møtet mellom regissør og publikum på kino vært utslagsgivende, fastslår produsentene:

– Hans Petter Moland har vært rundt hele landet og presentert filmen på spesialforestillinger. Moland er tilstede før og etter visning, slik at folk kan komme med sine kommentarer og stille spørsmål. Jeg har vært med og sett hvordan dette skaper engasjement. Det blir en live-forestilling. Streamer du, får du ikke den muligheten, sier «Ut og stjæle hester»-produsent Turid Øversveen.  Kommende tirsdag er Hans Petter Moland tilstede på visning på Gimle Kino i Oslo.

Les også: «Ut og stjæle hester» vant Sølvbjørnen

– Jeg har aldri opplevd så mye positiv tilbakemelding på en film jeg har produsert, og jeg har holdt på med norsk spillefilm siden 1998. Folk elsker filmen, og snakker om den. Word of mouth-effekten har vært en viktig faktor, sier Øversveen, som mener «Ut og stjæle hester» er mer enn en mellomfilm.

– Finansielt er det en «mellomfilm» med et budsjett på rundt 40 millioner, men den er storslått og lagd for å kle kinoformatet, sier Øversveen.

– I bransjen snakkes det om at norske produsenter ofte lager såkalt «smale» filmer. Det må vi fortsette å gjøre. Vi kan ikke bare lage tv-serier og sjangerfilmer. Vi må lage gode dramafilmer. Besøket på «Ut og stjæle hester» er et bevis på at det går an å lykkes med det, fastslår Øversveen.

Les også: Bjørn Floberg: – Jeg vil aldri ta avskjed

«Psychobitch» nærmer seg 100.000 kinobesøk og er blant årets ti mest sette kinofilmer. FOTO: APE & BJØRN/ NORDISK FILM

Fra "Psychobitch", en av årets mest besøkte norske filmer. Foto: Nordisk Film

Satser imellom

Ruben Torkildsen er produsent i Ape & Bjørn. De har mellomfilmen som bevisst strategisk satsing, og konstaterer at «Psychobitch» er blitt suksessen de knapt hadde våget å håpe på.

– Publikumstallet har passert våre estimater, og nærmer seg nå min hårete personlige ambisjon om 100.000. Filmen har gått bra landet over, fastslår Torkildsen.

Les også: Psychobitch - livet er ikke som på film

– I forkant av premieren gjorde vi en omfattende turne, 18 steder og alle landets fylker, for å vekke engasjement og få igang word of mouth rundt filmen. Det hjalp oss veldig. Men det hadde ikke fungert om ikke filmen engasjerte målgruppen.

– Norsk film kan ikke bare være store blockbustere og barnefilmer. Vår strategi er å lage filmene i feltet imellom, filmer med budsjetter på 15 til 25 millioner. Der bør de fleste norske filmene ligge. Fungerer de på kino, har vi et volum i norsk filmbransje som fungerer. De store filmene kan norsk filmbransje bare få fram noen få av årlig. Skal man ha et sunt bærekraftig volum av norske filmer er det mellomfilmene som må løftes.

– Det er ikke lett å selge 100.000 kinobilletter av en mindre film i dag. Men den utfordringen må vi ta, både produsenter, regissører og manusforfattere. Vi må lage filmer som engasjerer og som folk vil se. Å reise rundt fysisk med filmen er ikke nødvendigvis svaret for neste film, poenget er å skape interaksjon med publikum. På kino tar publikum del i en felles opplevelse, Det skaper en ekstra dimensjon fremfor å se en film hjemme, sier Torkildsen.

Film & Kino: Storfilmene trekker ned

Kinobesøket for 1. kvartal 2019 er drastisk ned sammenlignet med toppåret 2018, melder bransjeorganisasjonen Film & Kino, som fører statistikk over kinobesøket i Norge. 2019-tallene viser en nedgang på 24 prosent i kinobesøket for årets første tre måneder, sammenlignet med fjorårets rekord, og er nå noe under normalnivå.

«I år er besøket på de norske filmene halvert, og forklarer dermed også mye av nedgangen. Men heller ikke de utenlandske filmene har levert i samme grad. Det er filmene på toppen av lista som svikter mest, norske eller utenlandske. Det er disse filmene som utgjør forskjellen på et ordinært resultat og et resultat som i fjor. I år har disse filmene levert svakere enn filmene lengre ned på lista» skriver Film & Kino i sin kvartalsoppsummering

Mer fra Dagsavisen