Nyheter

Nedgang i Bastøtrafikken i 2016

Bastø Fosen opplevde en nedgang i biltrafikken over Oslofjorden i 2016, sammenlignet med 2015. Trafikknedgangen var på 2,1 prosent, sier sjefingeniør Terje Arnesen i Statens vegvesen.

– Statistikken er basert på antall personbiler, og i 2016 var det 1.736.000 som kjørte med Bastø Fosen over Oslofjorden. Når vi bryter det ned på et døgngjennomsnitt, så tilsvarer det 4.756 biler, sier sjefingeniør Terje Arnesen i Statens vegvesen. Han forteller at det nærmest har vært en stagnasjon i biltrafikken siden 2012. Den gang var det også 1,7 millioner personbiler som brukte Bastøferja for å komme seg mellom Moss og Horten.  - Etter 2012 ble det marginale økninger fram til 2016, da tallet på nytt var på nede 2012-nivå, sier Arnesen.

"Harry-handel"

- Hva er årsaken til denne utviklingen?

- Det er litt sammensatt. De små økningene fra 2012 til 2015 er normale. Men i 2016 skjedde det flere ting som kan forklare noe av nedgangen. Fra 1. september ble det gratis å passere Oslofjortunellen mellom Drøbak og Hurum. Dermed var det flere som brukte tunellen for å komme over fjorden. Kursen på den svenske kronen ble dårligere, og var en periode på samme nivå som dn norske. Det førte til at færre vestfoldninger "harry-handlet" i Sverige, noe som også påvirket antall kjøretøyer på Bastøferja. Billettprisene på ferja ble også satt opp en del i 2016. Slike forhold påvirker trafikkbildet, sier Terje Arnesen. Han har ingen klare prognoser for hvordan trafikken med Bastøferjene vil utvikle seg. Men regner med en økning når samtlige fem ferjer vil ha en kapasitet på omkring 200 biler hver. Det ble satt inn to nye ferjer 1. januar i år, og en tredje ny ferje vil komme i drift i løpet av våren.

140 prosent økning siden 1996

- Hvordan har trafikkutviklingen vært i den tida Bastø Fosen har hatt konsesjon?

- Det har vært en  formidabel økning. Bastø Fosen overtok konsesjonen fra Gokstad i 1996. Da ble det fraktet 726.000 biler med Bastøferjene. Økningen siden den gang er på rundt 140 prosent, sier Terje Arnesen

- Men det er en flaskehals  at dagens kjørebruer kun to kjørefelt, og at kapasiteten til de nye ferjene ikke kan utnyttes fullt ut?

- Ja. Vi fikk ikke bevilget penger over statsbudsjettet til kjørebruer. Behovet er meldt inn til Vegdirektoratet, og vi håper at pengene vil følge med i statsbudsjettet for 2018. Da kan vi utlyse jobben på høstparten i år, og forhåpentligvis bygge et nytt kaianlegg i 2018. Kjørebruene begynner også bli gamle, og det er behov for å skifte dem ut uansett, sier Arnesen.

Mer fra Dagsavisen