Nyheter

Mener det fortsatt ikke er for sent å stanse jernbaneutbyggingen

Over tre år etter at arbeidene med dobbeltsporet i Moss startet, mener Bedre Byutvikling Moss (BBM) at det er mulig å reversere prosjektet. Dersom de vinner søksmålet mot staten, kan de få det som de vil.

På mandag starter rettssaken mellom Bedre Byutvikling Moss (BBM) og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Førstnevnte har saksøkt departementet, som overordnet myndighet for byggingen av dobbeltsporet gjennom Moss. Saken ble først berammet til tingretten i mars, men ble senere utsatt.

– Dette har vi ventet på lenge, sier Jonathan Parker, leder i BBM.

Kort forklart: Dette er BBM-rettssaken

Foreslår å «gjenbruke» arbeidet som er gjort

Dersom BBM vinner i retten og områdereguleringsplanen for dobbeltsporet gjennom Moss kjennes ugyldig, vil det få store konsekvenser for byutviklingen. Mye arbeid har allerede blitt gjort, ikke minst rivningen av over 100 bygninger i Nyquistbyen.

Likevel mener BBM-lederen at det fortsatt ikke er for sent å stanse utbyggingen av dobbeltsporet i Moss, til fordel for en alternativ løsning.

– Hvis vi vinner er det klart at det vil ha store konsekvenser for jernbanen og planene som er lagt rundt den. Men mye av arbeidet som er gjort kan gjenbrukes, hevder han.

Han mener altså at mye av arbeidet Bane NOR har lagt ned enten kan brukes til deres alternative jernbaneløsning eller utnyttes på andre måter.

– Det er trist at Nyquistbyen ble revet, men vi ser store muligheter for byen ved at Bane NOR har brukt mye penger på å stabilisere kvikkleiren der. De geologiske undersøkelsene er også en fordel for Moss, blant annet for riksvei 19-utbyggingen. Og de midlertidige jernbanesporene ved havneområdet kan være midlertidige hensettingsspor, sier han.

LES OGSÅ: Ligger an til milliardsprekk for jernbaneutbyggingen i Moss

Kan få en enda større advokatregning

Ifølge Parker kommer rettssaken til å koste dem minst 200.000 kroner. BBM krever å få dekket saksomkostningene i søksmålet. Det er de ikke avhengige av, ifølge lederen.

– Nei, ikke i det hele tatt. Dette har kostet mer enn vi trodde, men vi har brukt alle mulige midler for å skaffe penger. Vi har fått støtte fra mange personer, både i Moss og utenfor byen, sier Parker.

Ifølge ham har BBM i dag rundt 240-250 medlemmer. Dersom alle skulle ha bidratt likt, ville det gitt en kostnad på minst 800 kroner per medlem.

Hvis de taper rettssaken, er det en risiko for at de må dekke saksomkostningene selv. De vil også bli bedt om å dekke statens, men BBM føler seg sikre på at de vil slippe dette. Det er foreløpig uvisst hvor stort statens krav vil være.

LES OGSÅ: «Hvis vi vinner, kan de som måtte flytte fra Nyquistbyen vurdere erstatningssøksmål mot kommunen»

Nekter å gi seg

Jonathan Parker gir ikke uttrykk for at BBM vil gi opp å kjempe mot den vedtatte jernbaneløsningen, selv om de skulle tape i retten. Han peker på at ESA fortsatt behandler en klage fra BBM og Naturvernforbundet i Østfold, som ble innlevert levert mai 2020.

I første omgang åpner han for å bringe saken opp for lagmannsretten i stedet.

Hvorvidt de forsøker seg på en ny runde i retten vil blant annet avhenge av det økonomiske handlerommet til organisasjonen.

– Vi må se om vi har støtte nok til det, sier Parker.

Andreas Hjetland representerer Regjeringsadvokaten i tvistemålet, som fører saken på vegne av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Her kan du lese hans begrunnelse for hvorfor de mener BBMs sak ikke holder vann.

Mer fra Dagsavisen