Nyheter

Mads Østberg satser videre; på nivå 2

Rundt månedsskiftet november/desember i fjor fikk Mads Østberg beskjed om at han ikke fikk fornyet kontrakt med Citroën. Nå skal han likevel kjøre for den franske bilfabrikken. Men det blir på et nivå under det elitenivået han har kjørt på i mange år.

Av Paul Norberg

Selv om Mads Østberg gjorde det bra som Citroën-fører i 2018, med en 10. plass i verdensmesterskapet, ble han vraket til fordel for franske Sébastien Ogier og finske Esapekka Lappi.  Bakgrunnen for at Østberg mistet jobben, var at Abu Dhabi, bilgigantens hovedsponsor siden 2013, kuttet samarbeidet med Citroën. Bilfabrikken valgte derfor kun å satse på to biler i eliteklassen i 2019.

- Svært skuffet

– Jeg ble svært skuffet da jeg fikk beskjed om at jeg var uaktuell for WRC på det høyeste nivået i 2019-sesongen. For rally er mer enn en jobb for meg; det er lidenskap, og det har aldri vært i mine tanker at jeg gi opp mine drømmer. Det vil nå bli en ny utfordring å  kjøre på et lavere nivå, med en ny bil. Jeg har ingen erfaringer med denne bilen, og vil nå konsentrere meg om å utvikle bilen, sammen med ekspertisen i Citröen Racing, sier Mads Østberg i en pressemelding.
Han har kjørt på toppnivå som fabrikkjører for Citröen i tre år, og er motivert for å kjøre så godt i 2019 at han blir verdensmester i WRC2, og dermed etablerer seg i rally-eliten igjen. Han fortsetter samarbeidet med kartleser Torstein Eriksen.

NM-runde i Sigdal

På nettsidene til Sigdalsrally 2019 står det at Mads Østberg kommer til  NM-starten 19. januar. Men at han da skal kjøre en Subaru. Bakgrunnen er at den nye Citroënen ikke vil være klar så tidlig. Mads Østberg sier til VG at han kommer til å kjøre Citroën til NM-runden på Hadeland 2. februar. Dette blir en forberedelse til den første VM-runden 14.-17. februar. Det er et billøp på snødekte veier i Rally Sweden. Da er Østberg på kjente områder. Han  VM-debuterte  i Sverige i 2006.

Mads Østberg har vunnet én VM-runde i rally; i Portugal i 2012.

Mer fra Dagsavisen