Nyheter

Vil ha sykkelbru over kanalen

Bilistene kan puste lettet ut. I stedet for å gi ett av feltene på Kanalbrua til syklistene, vil venstresida og Frp nå bygge egen sykkelbru.

Knapt en uke er gått siden bystyreflertallet la fram planene om å gjøre ett av de fire feltene på Kanalbrua om til sykkelvei og reservere et annet til kollektivtrafikk. Forslaget ble møtt med protester av blant annet Aps Maria Molteberg, som spådde enda mer kø på veien som allerede er en av Moss’ mest trafikkerte.

Les også: Anbefaler sykkelbru

Fikk flertall

Nå har Frp tatt en u-sving og fremmet under onsdagens møte i miljø- og samferdselsutvalget (MISA) et forslag om å bygge en egen sykkelbru over kanalen. Med støtte fra Ap, SV og Rødt, fikk forslaget flertall.

– Vi kan ikke satse alt på ett kort med egne kjørefelt. Derfor vil vi se på flere ulike alternativer, sier gruppeleder Anne Bramo (Frp).

Sykkelentusiast og tidligere leder i sykkelklubben i Moss, Helge G. Watndal, luftet tidligere denne uka samme idé. Samtidig rettet han krass kritikk mot den framlagte kjørefelt-planen, som han mener kan skape farlige situasjoner for myke trafikanter.

– Vi må for all del unngå å blande sykler inn i biltrafikken. Det vil skape farlige situasjoner, sa Watndal da.

Les også: Frykter mer kø

Utredes allerede

Bramo er takknemlig for tilbakemeldingen.

– Det er et godt innspill. Vi er villige til å snu alle steiner for å finne den beste løsningen. Det er ingen tvil om at vi må legge til rette for syklister og fotgjengere med hensyn til trafikkveksten. Selv kunne jeg gjerne tenke meg å sykle mer dersom det er trygt og fremkommelig, sier hun.

En egen sykkelbru vil gjøre det mulig å satse på sykkel uten å skape trøbbel for bilistene, tror Molteberg i Ap. Ifølge Ap-representanten er Statens vegvesen allerede i gang med å utrede en bruløsning lenger sør langs kanalen.

– Det kan være et godt alternativ, særlig med tanke på flyttingen av jernbanestasjonen. Da vil de som sykler til toget komme rett på, sier Molteberg.

Les også: Kutter brua i to

Mer fra Dagsavisen