Selskapet startet jakten etter medarbeidere til senteret allerede for godt over ett år siden. I starten var det kun snakk om et servicesenter, altså verksted, men senere bekreftet selskapet at de også ønsket seg en butikk.
Siden da har lokale Tesla-eiere ventet i spenning. Foreløpig uten resultater. De må belage seg på å vente enda lenger, ifølge Esben Pedersen, Teslas informasjonssjef i Europa.
Ikke et endelig nei
- Planene er satt på vent for øyeblikket.
- Betyr det at Tesla fortsatt kommer til Rygge?
- Svaret er ikke et «nei», men et «ikke nå». Rygge er fortsatt på kartet vårt, men det er vanskelig å si når vi kommer til å etablere oss der.
Han forklarer at årsaken til at Tesla har lagt Rygge på is er fordi de venter på forandringer i markedet. Med andre ord ønsker de seg trolig flere Tesla-eiere før de åpner servicesenteret.
- Det er først og fremst servicesenteret som er årsaken til at vi ønsker å etablere oss her.
Det har vært en del spekulasjoner, blant annet på internettforumer, om nøyaktig hvor Tesla har sett for seg å åpne det planlagte senteret. Foreløpig har de kun sagt «Rygge».
- Vi har ikke valgt oss ut et lokale ennå, sier Pedersen.
40 nye biler i år
Det at Tesla avventer forandringer i markedet kan være at antall lokale Tesla-eiere ikke har nådd opp til forventningene eller minimumskravene til bilselskapet. Lignende servicesentre finnes allerede i Oslo og Drammen, og dekker området rundt hovedstaden.
Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er det så langt i år blitt registrert 40 nye Tesla-biler i mossedistriktet. 22 av disse er fra Moss kommune. Dermed er bilen den 13. mest solgte i kommunen, ifølge OFV.
Mossedistriktet betyr i dette tilfellet gamle Moss politidistrikt, altså kommunene Moss, Råde, Rygge, Våler, Hobøl, Spydeberg og Skiptvet.
I fjor var tallene henholdsvis 24 i distriktet og 14 i Moss, men det er verdt å nevne at da kom Tesla på markedet ganske sent på året.
Norge nest størst
På landsbasis er det per utgangen av september blitt registrert hele 3.537 nye Tesla-biler. Med andre ord pumpes det ut rundt 13 nye Teslaer om dagen til Norges veier og garasjer.
- Norge er meget viktig for oss. Det er fortsatt vårt nest største marked i verden, men Kina vil nok snart passere dere, sier Pedersen.
Han mener også at suksessen i Norge er med på å styrke merkevaren og fotfestet de har i andre deler av verden, spesielt i den nordlige halvkule. Dette på grunn av landets geografi og klima.
- Hvis vi kan lykkes i Norge, kan vi lykkes i hvilket som helst annet land i verden også, sier kommunikasjonssjefen, som også skryter av norske myndigheters foreløpig positive innstilling til elbiler.
- Når det gjelder klimapolitikken pleier å si at det bare er å se på hva Norge gjør, så dukker det nok opp i Danmark om et par år også, avslutter dansken.
kenneth.stensrud@dagsavisen.no