Nyheter

Slik lager de liv i byen

FRITID: Tjenesten «Det skjer i Moss» samler alt av arrangementer på ett sted. Det er et konsept som virkelig har slått an blant mossinger. Nå håper personene bak gratistilbudet at det vil føre til økt aktivitet i byen.

Nettstedet ble startet av ekteparet Sylvia King og Bent Stoa. Førstnevnte er født og oppvokst i Moss, mens Stoa er innflyttet mossing. Begge har et brennende engasjement for å skape liv i byen.

- Moss er ikke lenger en industriby. Hva vil vi være nå? Det kan vi selv være med på å forme, men til det trengs det litt drahjelp. Vi ønsker å dra folk ut av sofaen og inn i sentrum, sier King.

- Vi ønsker rett å slett å få byen til å blomstre igjen, legger Stoa til.

Fem millioner klikk på ett år

De mener my av problemet ligger i at folk ikke lenger finner tid til å komme seg ut.

- Jeg tror ikke det går på økonomi, men vilje og en stram timeplan, sier Stoa.

Ekteparet bestemte seg for å bidra på en måte de hadde kunnskap og ferdigheter til. King jobber som webdesigner, mens Stoa blant annet har bakgrunn fra foto og skriving.

- Vi følte at folk måtte inspireres, sier King.

- Vi måtte rett og slett minne folk på at det faktisk skjer ting i Moss. Mange ting, sier Stoa.

Det har de gjort siden 23. juni i fjor, da nettsiden ble lansert. Ett år etter hadde de passert fem millioner treff. Ifølge Stoa har de i dag rundt 9.000 og 10.000 unike brukere hver dag. De fleste regner de med er fra Moss.

Dekker hele distriktet

Målet med nettsiden er å samle alt som skjer i byen på ett sted. Til det er de ofte avhengige av å få hjelp fra arrangører, enten det er privatpersoner eller bedrifter og utesteder.

- Enten får vi tips, ofte via e-post eller Facebook, eller så oppdager vi selv ting av å være i byen og følge med på hva som skjer. Så samler vi det på nettsiden, for å gjøre det lettere for innbyggerne å få en oversikt, forklarer King om konseptet.

Selv om navnet på tjenesten antyder at det kun dreier seg om lokale begivenheter i Moss, inkluderer oversikten også arrangementer fra kommunene Våler, Rygge, Råde og Vestby.

Slår VisitMoss på Facebook

Nettsiden ble faktisk «unnfanget» i kystperlen Kragerø, der ekteparet bodde en periode. Stoa ble engasjert i en lignende nettside, «Det skjer i Kragerø», og jobbet for dem en stund. De tok med seg konseptet lenger nord og over fjorden.

Mye av aktiviteten foregår også på Facebook, der de i skrivende stund har nærmere 4.600 personer som følger dem.

- Uten Facebook tror jeg ikke vi hadde kommet så langt som vi har gjort, sier de.

Til sammenligning er det mer enn fire ganger så mange følgere som turistkontoret for Moss, Rygge, Råde og Våler: VisitMoss.

Selv ser de seg ikke på som noen konkurrent til turistkontoret, men heller en kollega.

- Vi er ikke rettet mot turister, slik som VisitMoss, men mot innbyggerne som allerede bor her, påpeker de.

Krevende, men givende arbeid

King sier de stadig vekk får positive tilbakemeldinger. Etterspørselen og behovet for siden er stort, mener duoen. Det blir mange lange dager foran PC-en for å jobbe med nettsiden. Det slutter aldri å skje ting i byen.

- Til å begynne med måtte jeg være disiplinert og motivere meg selv til å jobbe. Nå må jeg nærmest disiplinere meg selv til ikke å jobbe for mye, sier King.

Denne måneden har de også lansert et eget webmagasin med samme navn. Selv om de ofte arbeider med prosjektet fra morgen til kveld, er det et stykke arbeid som gir mye tilbake.

- Det er tøft, men veldig givende, konkluderer de.

kenneth.stensrud@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen