Under gårsdagens jernbanekonferanse i Oslo, skrøt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) av regjeringens jernbanesatsing, ifølge NTB. Men han kunne ikke love pendlerne en raskere Intercity-utbygging på Østlandet, slik partiet hans lokket med før valget i fjor. Foreløpig holder han seg nemlig til det rødgrønne vedtaket om full utbygging innen 2030.
– Jeg ønsker å gjøre dette kjappere, men tør ikke love det ennå, sa statsråden i går.
Det provoserer stortingspolitiker fra Østfold, Irene Johansen.
– Frp var veldig opptatt av å gjøre arbeidet med jernbanen raskere. De lovet å halvere planleggingstida, omstrukturere Jernbaneverket og sørge for at alt gikk fortere. Nå følger de opp vårt vedtak om at hele intercitynettet på Østlandet skal stå ferdig i 2030, altså ikke en dag tidligere enn de vi rødgrønne vedtok i Nasjonal transportplan, og som vi fikk massiv kritikk for av blant andre Frp, sier Johansen, og fortsetter:
– I det nye budsjettet bevilger de borgerlige en 14 prosent økning i jernbanesatsingen, mens veiutbygging får 40 prosent mer enn i fjor.
Det er altså vei, og ikke jernbane, som blir prioritert, selv om de borgerlige i fjor lovet en raskere og mer effektiv utbygging av både vei og bane.
– Fortgang er mulig
Den rødgrønne regjeringen la i forrige periode fram en plan om at dobbeltspor fra Oslo til Fredrikstad skulle stå klart i 2024. Tida fra Oslo til Fredrikstad skulle da bli kortet ned fra dagens 1.08 timer til 47 minutter.
Også fylkesordfører i Østfold, Ole Haabeth (Ap), ønsker fortgang i sakene. Han leder også Østlandssambandet og mener at arbeidet kan forseres, slik også Jernbaneverket har bekreftet overfor blant andre Aftenposten. Der minner de om at de i 2012 sa at «et komplett Intercity-nett til Halden, Skien og Lillehammer kunne stå klart i løpet av ti år, eventuelt 13 år».
– Vi lover at kommuner og fylkeskommuner skal bidra med å skape fortetting rundt de nye jernbanestasjonene. Folk trenger tog, men tog trenger også folk, så vi må gjøre det lett for folk å få lett tilgang til å reise med tog, sier Haabeth.
– Men hva kan du si konkret om planene for dobbeltspor til Moss?
– Her opereres det med ulike årstall, og både 2021 og 2022 har vært nevnt. Jeg skal jobbe hardt for å presse på slik at vi får det ferdig i Moss så fort som overhodet mulig. Det er viktig ikke bare for Moss, men for hele Østfold, sier Haabeth.
400 millioner mer til vedlikehold
Hans kollega Irene Johansen kunne i går avsløre at Ap i sitt alternative budsjett bevilger 400 millioner kroner mer enn de borgerlige til vedlikehold av jernbanen, slik at folk etter hvert kan begynne å stole på at togene går på tida.
– Det er ikke bare utbygging som er viktig. Hvis folk skal bruke toget, er de avhengige av å kunne stole på det. Derfor legger vi inn ekstra penger til vedlikehold, slik at strømbrudd, signalfeil og annet ikke hindrer togene slik det gjør i dag, sier Johansen.
– Jeg har stor tro på at vi får gjennomslag for dette sammen med KrF og Venstre, sier hun.
hanna.sommerstad@dagsavisen.no