Nyheter

Så mye har sammenslåingen mellom Moss og Rygge kostet så langt

Arbeidet med å slå sammen Moss og Rygge kommuner er i full gang. Sluttregningen kan bli dyr, men kommunene betaler kun en liten brøkdel – i hvert fall i kroner og øre.

Bilde 1 av 3

20. april 2016 signerte Moss og Rygge en felles intensjonsavtale om å slå seg sammen til én kommune fra og med 2020. Sommeren 2017 ble prosjektet nye Moss kommune opprettet, som har i oppdrag å bygge den nye kommunen.

Regnskapet deres viste et forbruk på over 6 millioner kroner i 2017. I fjor hadde utgiftene økt til over 18 millioner kroner.

Det betyr at ved inngangen av 2019 hadde sammenslåingen av Moss og Rygge allerede kostet nærmere 25 millioner kroner.

LES OGSÅ: Daværende mosseordfører Tage Pettersen (H): – Dette var trolig min viktigste dag som lokalpolitiker

Kan ende opp med å koste rundt 70 millioner kroner

Utgiftene er ventet å øke ytterligere i år.

– Det blir en kraftig vekst i ressursbruk. Det blir flere menneskelige ressurser nå som organisasjonen settes, sier prosjektrådmann Hans Reidar Ness.

Til sammen er utgiftene til prosjektet som jobber med å bygge den nye kommunen ventet å havne på rundt 70 millioner kroner. Dette er kun kostnader knyttet til driften av prosjektet. Eksempelvis er ikke arbeidet med neste års markering av sammenslåingen, byjubileet og middelalderkirken i Rygge med i regnestykket.

LES OGSÅ: Her er de viktigste datoene for 300-årsmarkeringen i nye Moss kommune

Nye Moss og Rygge kommune. Sammenslåing. Kommunestruktur. Mossekråka. Kommunevåpen. Gullsporen. Byjubileum. Byjubileet.

Neste år blir Moss og Rygge én kommune. Den beholder navnet til Moss og kommunevåpenet til Rygge. Det administrative arbeidet med å bygge den nye kommunen pågår nå for fullt.

Betaler kun tre millioner kroner

Moss og Rygge kommuner betaler kun en brøkdel av regningen. Ifølge Ness har Rygge kommune avsatt én millioner kroner til prosjektet, mens Moss har satt av det dobbelte.

Resten dekkes av statlig finansiering, deriblant to tilskudd øremerket kommunereformen på 25,6 millioner kroner hver.

– I kroner og øre betaler kommunene en liten sum av den totale kostnaden, men ikke i ressurser. Det går mye menneskelige ressurser til dette arbeidet, og det betyr at man begrenser aktiviteten på utviklingsarbeid i kommunen, sier Ness, som understreker at den kommunale driften ikke skal bli berørt av arbeidet.

LES OGSÅ: Vil at alle skal få like gode muligheter i nye Moss kommune (DA+)

Har i dag 14 ansatte

Lønn er en vesentlig del av utgiftene. Toppledergruppa til den nye kommunen var på plass i løpet av siste halvdel av 2018. I løpet av desember var også alle enhetslederne på plass.

Det betyr at i dag lønner Moss både dagens og de kommende lederne i kommunen. Noen av disse stillingene besettes av de samme personene.

– De må ivareta de rollene de har i dag, samtidig som at de skal jobbe med å bygge en ny kommune. Så de menneskelige ressursene som settes inn her er de egentlige kostnadene de to kommunene nå merker ganske tydelig, sier Ness.

Totalt har prosjektet i dag 10,3 årsverk fordelt på 14 ansatte. Av disse jobber sju ansatte utelukkende med sammenslåingen. De øvrige er delvis ansatt i prosjektet og delvis i en av de to kommunene.

I tillegg til lønnskostnader, går utgiftene til blant annet bygging av nye fagsystemer, frikjøp av ansatte og godtgjørelser til politikere og tillitsvalgte.

LES OGSÅ: Når den nye kommunen står klar, blir samtlige kommunalsjefer i Moss kvinner (DA+)

Mer fra Dagsavisen